مجید مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در سال ۱۳۹۵ که قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب شد بیشتر تمرکز صنعت بیمه روی بیمه اجباری وسایل نقلیه موتوری زمینی بود و کمتر به سایر وسایل نقلیه توجه شد.
او افزود: تا این که در سالهای اخیر توجهی به موضوع بیمه شخص ثالت وسایل نقلیه ریلی هم شد و بیمه مرکزی روی وسایل حمل و نقل ریلی مسافربری، باربری، بین شهری و داخل شهری همان مترو شروع به بحث کرد. اولین مورد بحث تعرفه بود که در شورای عالی بیمه تعرفه مربوط به بیمههای شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی پیشنهاد شد و در شورای عالی با تغییراتی تصویب شد. بر این اساس نرخنامه بیمهنامههای شخص ثالث حوادث ریلی را داریم.
این مقام مسئول گفت: گام بعدی این بود برای اعمال عمل به این نرخنامه نیازمند شیوهنامه اجرایی هستیم شیوهنامه اجرایی بیمهنامه شخص ثالث ریلی بین شهری یا همان قطارها را با سرعت ویژه با همکاری راه آهن پیش بردیم و در نهایت شیوهنامه نهایی و ابلاغ شد تنها مورد باقی مانده بحث مترو بود.
او میگوید: مترو دارای ظرافت و حساسیتهای ویژهای است که باید به آن توجه داشت در نهایت یک هفتهای است است که شیوهنامه اجرایی بیمه شخص مترو را هم با کمک همکاران نهایی کردیم و آماده ابلاغ است.
مشعلچی در ادامه اظهار کرد: مورد آخر به حداقل اطلاعات و دادهها مورد نیاز بازمیگردد که باید در سامانه سنهاب بیمه مرکزی وجود داشته باشد تا ما آن را در اختیار شرکتها قرار دهیم و بر اساس این اطلاعات بیمهنامه صادر کنند. اطلاعات هم دو دسته است که ما اطلاعات افراد حقیقی را داریم، اما اطلاعات مربوط به خود وسیله حمل و نقل ریلی را نداریم برای قطار اطلاعات دریافت شده که باید آن را بر اساس پروتکلهایی در اختیار شرکتها قرار دهیم، اما برای مترو هنوز به جمع بندی نهایی در خصوص دادههای خود وسیله نقلیه نرسیدم که انتطار داریم ظرف دو هفته آینده این دادهها کامل و ما به شرکتها ابلاغ کنیم.
این مقام مسئول میگوید: اگر این مورد هم نهایی شود تنها ابلاغ ما به شرکتهای بیمه میماند که اعلام کنیم از ابتدای ۱۴۰۳ دیگر اجازه تمدید صدور بیمهنامه مسئولیت را ندارند.