موسوی زاده گفت: احداث جاده پل کول حد فاصل استان خوزستان و لرستان در شهرستان دزفول با پیشرفت فیزیکی رضایت‌بخشی در حال انجام است.

سید اسکندر موسوی زاده مدیر کل امور عشایر خوزستان می‌گوید: این طرح از سال‌های گذشته آغاز شده و تاکنون مسیرشکافی کوهستانی بیش از ۳۵ کیلومتر آن انجام شده است.

او با بیان اینکه از پارسال نسبت به احداث یک مورد پل منفرد بر روی رودخانه بختیاری اقدام شده افزود: این پل به عنوان یکی از دغدغه‌های عشایر پس از سال‌ها چشم انتظاری به مرحله احداث فنداسیون و بتن‌ریزی ستون‌ها رسیده است.

آقای موسوی زاده گفت: عشایر با عبور از صخره‌های بسیار سخت و گذر از رودخانه‌های بختیاری و سرخو تاکنون خسارت و تلفات زیادی را متحمل شدند بنابراین به جهت رفاه حال عشایر عملیات احداث این پل در دستور کار اداره کل قرار گرفته است.

مدیر کل امور عشایر خوزستان ادامه داد: برای اجرای این طرح تا کنون بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل این پل و ادامه روند مسیر شکافی حدود ۷۰۰ میلیارد ریال نیاز است.

پل کول از قدیمی‌ترین گذرگاه‌های عشایری کشور است و بیش از ۸۰سال است که عشایر در این مسیر برای عبور خود و دام هایشان از عرض رودخانه، از «گَرگَر» استفاده می‌کنند.

عملیات اجرایی احداث این پل، در سال ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم آغاز شد و درحال حاضر جاده مواصلاتی از دوراهی «احمدفداله» تا کنار «پل کول» احداث و راهشکافی از سر «کول» تا نزدیک» پل کول» انجام شده است.

این مسیر، شمال دزفول را به جنوب الیگودرز متصل می‌کند و سالانه بیش از ۲ هزار خانوار عشایری از استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و لرستان از این محل عبور می‌کنند.

«گرگر» وسیله‌ای به شکل ابتدایی تله‌کابین است که در مناطق سخت گذر عشایری و روستایی از آن برای عبور از عرض رودخانه استفاده می‌شود.

برچسب ها: پل عشایری ، پل دزفول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.