در واقعه کربلا، خاندان پیامبر اکرم (ص) دچار مصائبى شدند که قابل تصور وقابل بیان نیست و حضرت زینب (س) پناهگاه مصیبت دیدگان واقعه کربلا بودند.

در حادثه عظیم کربلا، اهل بیت علیهم السلام دچار مصائبى شدند که قابل تصور وقابل بیان نیست؛ به طوری که اشک‌ها جاری می‌شود و افراد به حقایق واقعی پی می‌برند و در حقیقت، حضرت زینب سلام الله علی‌ها پناهگاه همه‌ی مصیبت‏ دیدگان واقعه‌ی کربلا هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری، سخنران و کارشناس مذهبی درمورد عبارت «ما رأیت الا جمیلا» بیان کرد: حضرت زینب سلام الله علی‌ها در آستانه درب کوفه خطبه خواندند و اشک همه مردم را جاری کردند و پس از توبیخ و سرزنش به همراه اهل بیت علیهم السلام وارد مجلس ابن زیاد شدند و در حالی که سر مبارک امام حسین علیه السلام در تشت در مقابل ایشان بودند حضرت زینب سلام الله علی‌ها در گوشه‌ای نشستند و همراهانشان هم، همراهشان بودند و یک نفر در آن جا به حضرت سلام الله علی‌ها گفت که دیدی خداوند با برادرت چه کرد؟

این سخنران و کارشناس مذهبی گفت: حضرت زینب سلام الله علی‌ها نیز، در فراز‌های متعددی به ویژه در پاسخ به طعنه ابن زیاد سفاک و بى‏ رحم و خطرناک درمورد این حادثه با شجاعتی فراوان دو جمله فرمودند که بسیار عجیب هستند: «ما رأیت إلا جمیلا؛ هولاء قوم کتب الله علیهم القتل فَبَرزوا الی مضاجعهم؛ من جز زیبایی (و شجاعت و عظمت) در کربلا ندیدم؛ آنان گروهی بودند که خدا شهادت را برایشان رقم زد پس به سوی آرامگاه ابدی خود شتافتند.»

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری تصریح کرد: اگر کسی بخواهد جمال صنع خدا را در عالم ببیند و همه پرده‌ها را کنار بزند باید در مقام رضا به عنوان بالاترین درجه باشد. زیرا کسی که در مقام رضا نیست، نمی‌تواند جمال کار خداوند مهربان را به خصوص در ابتلا ببیند؛ به طوری که باید در پاییز زیبایی صنع پروردگار الهی را ببیند و این کار شخصیت عظیمی و با منزلتی، چون حضرت زینب سلام الله علیهاست که در مقام رضاست و از گودی قتلگاه بیرون آمده و دم درب دروازه کوفه در محاصره نامحرمان است و در مجلس ابن زیاد فرموده است که جز زیبایی ندیده ام. بنابراین، باید در مقام رضا بود و قله‌ی رضا؛ یعنی حضرت زینب سلام الله علی‌ها بودند که از گودی قتلگاه بیرون آمدند و موهایشان سفید و پیر شده و چشم هایشان کم سو شدند و با این وجود فرمودند که جز زیبایی ندیدند. 

این سخنران و کارشناس مذهبی مطرح کرد: واقعه عاشورا یک پرده غیب و یک پرده آشکار و ظاهر دارد و حضرت سیدالشهداء علیه السلام در سحر عاشورا این آیه را می‌خواندند: «مَا کَانَ اللَّهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَىٰ مَا أَنْتُمْ عَلَیْهِ حَتَّىٰ یَمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ ۗ وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُطْلِعَکُمْ عَلَى الْغَیْبِ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ یَجْتَبِی مِنْ رُسُلِهِ مَنْ یَشَاءُ ۖ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ۚ وَإِنْ تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا فَلَکُمْ أَجْرٌ عَظِیمٌ» «خداوند هرگز مؤمنان را بدین حال کنونی که برآنید وانگذارد تا آنکه (با آزمایش خود) بدسرشت را از پاک گوهر جدا کند؛ و خدا همه شما را از سرّ غیب آگاه نسازد و لیکن (به این مقام) از پیغمبران خود هر که را مشیّت او تعلق گرفت برگزیند، پس شما به خدا و پیغمبرانش بگروید، که هر گاه ایمان آرید و پرهیزکار شوید اجر عظیم خواهید یافت.» یعنی خداوند متعال اجازه نمی‌دهند که دست کفار به سوی مومنان دراز باشد و یک جایی پاک و ناپاک را جدا می‌کنند. 

حجت الاسلام میرباقری گفت: یکی از سربازان ابن زیاد که اطراف خیمه‌های حضرت سیدالشهداء علیه السلام دور می‌زد و مراقبت می‌کرد، متوجه شد که حضرت امام حسین علیه‌السلام می‌خواهند چیزی را بیان کنند. درواقع، عاشورا صحنه‌ی جدا شدن خبیث و طیب است و در طول تاریخ، محور جدا شدن حق و باطل است حتی قبل از عاشورا. 

این سخنران و کارشناس مذهبی ادامه داد: انبیاء توان خود برای مقابله را از عاشورا می‌گرفتند و حضرت موسی علیه السلام در فرصت کوتاهی که در خدمت معلم الهی بود مطالبی را بیان کردند و یکی از آن‌ها این بود که از عاشورا گفتند و در حقیقت، عاشورا کانون جداسازی حق و باطل است. اما قرآن کریم بلافاصله می‌فرمایند: «مَا کَانَ اللَّهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَیْهِ حَتَّى یَمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُطْلِعَکُمْ عَلَى الْغَیْبِ وَلَکِنَّ اللَّهَ یَجْتَبِی مِنْ رُسُلِهِ مَنْ یَشَاءُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَإِنْ تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا فَلَکُمْ أَجْرٌ عَظِیمٌ.» «خدا بر آن نیست که مؤمنان را به این [حالى]که شما بر آن هستید واگذارد تا آن‌که پلید را از پاک جدا کند و خدا بر آن نیست که شما را از غیب آگاه گرداند ولى خدا از میان فرستادگانش هر که را بخواهد برمى‏ گزیند پس به خدا و پیامبرانش ایمان بیاورید و اگر بگروید و پرهیزگارى کنید براى شما پاداشى بزرگ خواهد بود.» 

حجت‌الاسلام میرباقری یادآور شد: صحنه عاشورا پرده‌های غیب دارد و پروردگار عالم و مهربان به انبیاء الهی نشان می‌دهند و بندگان باید با آن‌ها راه بروند. به همین دلیل، امام حسین علیه السلام در شب عاشورا به یارانشان فرمودند که کار این جا تمام نمی‌شود و ما در رجعت برمی گردیم. یعنی درست است که فردا همه ما شهید می‌شویم، اما این جزئی از طرح ماست. بنابراین، غیبی دارد که حضرت زینب سلام الله علی‌ها دو پرده غیبی حادثه را بیان کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
صلی الله علیک یابنت امیرالمومنین، سلام الله علیها یازینب صبورصلوات الله علیها،اللهم صل علی محمد و آل محمد
United States of America
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
لبیک یا زينب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
وفات زینب (س)تسلیت بر زنان
سرزمینم
آخرین اخبار