مسیرهای طولانی برای رسیدن به مدرسه و بازگشت از آن، در مواقعی که گاهی اوقات نیز هر روز باید طی شود واقعا خسته کننده است.
اگرچه وقوع تصادفات عوامل مؤثر متعددی مثل خطای انسانی، ایمنی خودروها، نادیده گرفتن مقررات رانندگی، خواب آلودگی و خستگی دارد، اما نمیتوان سهم جادههای ناایمن به عنوان عامل اساسی در بروز حوادث رانندگی استان را نادیده گرفت.
بیشتر بخوانید
در حالی که در کشور اصلاح مهندسی جاده و حذف نقاط حادثهخیز راه کم خطر شدن عبور از جادههاست با این حال توجه به این موضوع کمرنگ است و جادههای غیرایمن سالانه رخت عزا بر تن چندین خانوار میپوشاند.
در عرض ۴۰ روز ۶ معلم در جادههای استان چهارمحال و بختیاری در مسیر بازگشت از مدرسه جان خود را از دست دادند.
بعد از ظهر ۳۰ دی ماه، در اثر حادثه رانندگی در شهرستان لردگان، ۳ معلم که یکی از آنها در روستای جوانمردی لردگان و ۲ معلم دیگر در شهر آلونی تدریس میکردند، در مسیر بازگشت از مدرسه جان باختند.
دو نفر از این معلمها یکی اهل روستاهای چغاخور و دیگری اهل روستای امامقیس شهرستان بروجن و نفر سوم اهل شهرکرد هستند.
حادثه تصادف در جاده صالحات به لردگان روی داد و بر اثر آن یک دستگاه سواری و کامیون به شدت با یکدیگر برخورد کردند.
یدالله خالدی فرماندار خانمیرزا با اشاره به تصادف خودروی سواری معلمان با کامیون در جاده صالحات-لردگان، اظهار کرد: یکی از معلمها اهل چغاخور شهرستان بروجن، یک معلم اهل امام قیس شهرستان بروجن و دیگری اهل شهرکرد بود.
فرماندار خانمیرزا ادامه داد: هر سه این معلمان که در این حادثه جان خود را از دست دادند در شهرستان خانمیرزا تدریس میکردند که یکی از آنها معلم در روستای جوانمردی و دو معلم دیگر معلم در شهر آلونی بودند.
آذرماه امسال سه معلم دیگر شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری حین بازگشت ار مدرسه در محور سه راهی اردل به سمت جونقان بر اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند.
مرحوم مرتضی بیگی دبیر کار و فناوری، مرحوم سید امیرحسین منافیان دبیر پرورشی و مرحوم علی امینیان دبیر علوم تجربی از دبیران آموزشگاه شهدای رستمآباد، شهید رجایی کاج و شهید بارانی دشتک در این حادثه جان باختند.
این تصادفات که در فاصلهٔ کوتاهی از هم رخ دادند، هر دو در جادههای بینشهری استان چهارمحال و بختیاری به وقوع پیوستند.
جادههای منتهی به لردگان با وجود ترانزیتی بودن، محل تردد معلمان غیربومی است که معمولا از ایذه یا بروجن به لردگان میآیند. جاده کوهستانی است و پر از دستانداز. با وجودی که راههای چهارمحال و بختیاری در مسیر کریدور شمال به جنوب و همیشه پر از مسافر است، اما هنوز هموار نیست.
یکی از ساکنان لردگان میگوید: وضعیت جغرافیایی شهرستان لردگان و کوهستانی بودن آن باعث شده تا وضعیت جادهها با مخاطرات همراه باشد.
طالب حسنی ادامه میدهد: خانوادههای بسیاری عزیزان خود را در این جاده از دست دادهاند. هر یک از ما ساکنان هر وقت از جادهها عبور میکنیم، انگار یادبودی از کشتههای جاده را در ذهن خودمان مرور میکنیم. همواره تقاضای اصلاح جاده را داشتهایم. اقداماتی هم انجام شده و هم اکنون جاده لردگان به سمت خوزستان در حال ساخت است. اما روند کند عملیات عمرانی موجب شده تا شاهد از دست رفتن جانهای عزیزی در این جادهها باشیم.
به گفته کارشناسان تصادفاتی که اتفاق میافتد عامل انسانی مهمترین دلیل آن است، اما حوزه راه هم مقصر است، حال باید پرسید اگر حوزه راه اقداماتی که لازم بوده را انجام میداد، اکنون چرا باید در تصادفات مقصر شناخته شود؟
چهارمحال و بختیاری یک استان کوهستانی است و برخی از محورها دارای نقاط حادثهخیز جادهای است به همین دلیل چارهای ندارد تا بخش عمدهای از اعتبارات سالانه ملی و استانی خود را صرف بهبود، بهسازی، رفع نقاط حادثهخیز، تعریض جاده و جادهکشی کند.
در حال حاضر چهارمحال و بختیاری دارای ۳۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۳۲ کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ راه فرعی و ۲ هزار و ۳۷۲ کیلومتر راه روستایی است.
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر ۳۳۳ کیاومتر بزرگراه و ۷۶۱ کیلومتر راه اصلی در سطح استان در دست بهره برداری و ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی درحال احداث است.
باقری محورهای شهرکرد ـ بروجن ـ لردگان، لردگان ـ کارون ۴ ـ ایذه، شهرکرد ـ شلمزار، بازفت ـ مسجد سلیمان، فارسان ـ دشتک، اردل ـ دوپلان، شهرکرد ـ سامان ـ تیران و شهرکرد ـ بن ـ داران را از مهمترین پروژههای راه در حال احداث این اداره کل معرفی کرد.
وی به راههای باباحیدر ـ چلگرد، سورشجان ـ سودجان، حاشیه زاینده رود، ورودی و کمربندی اردل و بهسازی فرخشهر ـ خراجی و ناغان ـ کارون ۴ نیز اشاره کرد و گفت: این محورها در یکسال اخیر مجوز ماده ۲۳ و تأمین اعتبار از محل منابع ملی را دریافت کرده اند و بغیر از دو مورد، پیمانکار پروژهها نیز مشخص و مشغول بکار شده است.
روح الله غلامی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آمار تصادفات استان نگران کننده است گفت: نقاط ضعف حوزه عملکردی را میپذیریم کما اینکه اصلاحات انجام شده در سطح محورهای استان در سال ۱۴۰۲ نسبت به آمار سال قبل قابل مقایسه نیست و بسیار بیشتر از قبل است.
غلامی افزود: در برنامه هدف اصلاح ۱۳ نقطه حادثهخیز مصوب شده بود که تاکنون ۳ نقطه ایمنسازی و مابقی در مرحله اجرا هستند.
وی اضافه کرد: همیشه هرجا مردم پای کار آمدند دستگاهها موفق شدند که در مورد کاهش تصادفات نیز همت مردمی را طالب هستیم چراکه ماهیت راههای استان کوهستانی و پر از پیچ و قوس و مستعد تصادف هستند و میطلبد کاربران جادهای با احتیاط بیشتری تردد کنند.
غلامی ادامه داد: خطاهای انسانی امری مهم و دخیل در تصادفات است چراکه طبق گزارش پلیسراه استان اکثر تصادفات در محورهای چهار خطه که داری تابلو علائم و خطکشی و نور کافی و... هستند رخ میدهد که علت اصلی آن وجود خودروهای شوتی در مسیر با سرعت غیرمجاز است.
غلامی در پایان گفت: همچنین تابلوهای علائم موجود در محورها امری مهم برای جلوگیری از رخداد تصادفات هستند، اما متأسفانه برخی افراد با سرقت این تابلوها به افزایش تصادفات کمک میکنند و سبب میشود که روند تصادفات همچنان رو به افزایش باشد.
به دنبال حادثه رانندگی در محور خانمیرزا به لردگان و فوت سه نفر از فرهنگیان چهارمحال و بختیاری، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در استان از این محور بازدید کرد.
وی ضمن تسلیت به خانواده فرهنگیان گفت: در بازدیدی که از این محور صورت گرفت کمبودهایی احساس شد.
نکونام اضافه کرد: در یک حادثه رانندگی عوامل مختلفی از جمله سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، جاده و علائم رانندگی و ... دخیل است، جاده مورد نظر ارزشمند و عریض است منتهی نیاز به خط کشی و علائم راهنمایی و رانندگی دارد.
وی در پایان گفت: امیدواریم که با ایمن شدن جادهها و همچنین توجه به نکات ایمنی دیگر شاهد این حوادث ناگوار نباشیم.
کمیته مدیریت اجرایی حمل و نقل جادهای استان هم با موضوع بررسی علل افزایش حوادث جادهای تشکیل شد.
غلامی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری گفت: هزار و ۹۳ فقره تصادف در ۹ ماهه امسال در محورهای استان به وقوع پیوست که با رشد ۵ درصدی همراه بود.
وی افزود:، اما متاسفانه در این مدت تعداد فوتیهای در صحنههای تصادف افزایش داشته که نشان دهنده شدت بالای تصادفات است و عامل اصلی آن نیز سرعت غیر مجاز میباشد.
پس از این نشست، پیشنهادات مقدماتی برای جلوگیری از حوادث رانندگی مشابه به تایید حاضران رسید.
حیدری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: در این نشست استفاده از خودروهای کمکی دستگاههای اجرایی به تایید رسید و ابلاغ آن هم نیز به دستگاههای اجرایی اعلام شد.
وی افزود: همچنین در این نشست استفاده از نیروهای جهادی مورد تایید قرار گرفت، که در این راستا اداره راهداری و حمل و نقل جادهای باید هماهنگیهای لازم را انجام دهد تا این نیروها بتوانند در نقاط مختلف مستقر شوند و کنترل بهتری روی ترددها صورت بگیرد.
در کنار جادههای تا ایمن و فاقد علائم ایمنی، خطای انسانی و ... یکی از عوامل اصلی در اتفاقات ناگوار چند وقت اخیر بی توجهی به محل زندگی معلمین و محل اشتغال این قشر زحمت کش است
اگر معلمین در محل زندگی خودشان سازماندهی شوند نیازی به این همه تردد بین شهری نخواهد بود و قطعا درصد بالایی از حوادث این چنینی کاسته خواهد شد.
با توجه به شرایط معیشت ضعیف این قشر که دغدغه اصلی آنها میباشد، عدم تردد در جادهها از هزینههایی همچون کرایه، سوخت (که سرمایه ملی مملکت است)، استهلاک خودرو و ... جلوگیری میشود که این امر اهمیت بالایی دارد.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: تلاش آموزش و پرورش تسهیل فرایند نقل و انتقال برای همکاران فرهنگی است و در دو سال گذشته از ۲ هزار و ۴۱۷ درخواست با هزار و ۱۲۷ درخواست موافقت شده است.
امین سلیمانی در جمع معلمان غیر بومی مناطق ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت معلمان بر اثر سانحه تصادف رانندگی و ابراز همدردی با خانوادههای ایشان، کمبود نیروی متخصص بومی در مناطق را مهمترین دلیل استفاده از نیروهای غیر بومی در مدارس استان دانست.
وی گفت: تامین نیروی متخصص برای آموزش و تربیت دانش آموزان یکی از وظایف اصلی آموزش و پرورش است وآموزش و پرورش وظیفه دارد نیروی تخصصی همه مدارس استان را پوشش دهد.
سلیمانی گفت: اولویت استخدام برای تامین نیروهای متخصص، نیروهای بومی میباشند، ولی در بعضی از رشتههای تخصصی نیروی بومی وجود ندارد و یا نیروهای بومی امتیاز لازم را برای همکاری با آموزش و پرورش کسب نمیکنند، لذا طبق قوانین و مقررات استخدامی، مجبور به استفاده از ظرفیت نیروهای غیر بومی برای تامین نیروی مورد نیاز خود از سراسر استان هستیم.
وی گفت: تامین نیروی مورد نیاز برای آموزش و پرورش شامل فرایند پیچیدهای بر اساس مصوبات مجلس و دستورالعملهای سازمان اداری و استخدامی کشور است و سازمان اداری و استخدامی نیز بر اساس اولویتهای جغرافیایی و آمارهای دانش آموزی مجوز استخدام برای آموزش و پرورش استان صادر مینماید، لذا طبق قوانین و مقررات استخدامی نیروهای غیر بومی نیز شانس رقابت برای استخدام در مناطق غیر بومی دارند و در هنگام استخدام و یا کنکور برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان با آگاهی کامل، شهر غیر بومی را انتخاب میکنند و تعهد خدمت در شهرمورد تقاضا را میدهند.
وی افزود: امکان نقل و انتقالات کلیه معلمان به شرط تامین نیروی جایگزین وجود دارد و هر ساله نیروهای با امتیاز کمتر در مناطق محروم جایگزین نیروهای با امتیاز بیشتر شده و نیروهای غیر بومی به شهرهای محل سکونت خود انتقال خوهند یافت و این فرایند بر اساس قوانین و مقررات نقل و انتقالات که توسط وزارت آموزش و پرورش تدوین میگردد صورت خواهد گرفت و این مقررات در سراسر کشور یکسان میباشند و اجرای دقیق این فرایند توسط سازمانهای نظارتی بررسی میگردد.
وی خاطر نشان کرد: تلاش آموزش و پرورش استان تسهیل فرایند نقل و انتقال برای همکاران فرهنگی است و در دو سال گذشته از ۲ هزار و ۴۱۷ درخواست با هزار و ۱۲۷ درخواست موافقت شده است.
سلیمانی همچنین به استفاده از امکانات رفاهی از جمله امکان بیتوته برای فرهنگیان غیر بومی شاغل در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: فرهنگیان مناطق محروم میتوانند برای اسکان موقت و جلوگیری از رفت آمدهای بین شهری از فضای مدرسه و مراکز رفاهی فرهنگیان در طول هفته استفاده نمایند.
وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از نگاه ویژه استاندار به رفع مشکلات جادههای استان خاطر نشان کرد: بسیاری از معلمان استان به منظور تدریس در مدارس مناطق محروم در جادههای استان مشغول تردد هستند و تامین امنیت جادههای استان یکی از دغدغههای اصلی آموزش و پرورش استان میباشد.
گزارش از افسانه احمدی فارسانی