بیمارستان گاندی تهران که شب گذشته دچار حادثه آتش سوزی شد در دسته ساختمان‌های ناایمن بوده که ۵ بار توسط آتش نشانی اخطار عدم ایمنی دریافت کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، حوالی ساعت ۱۹ دیشب بود که با انتشار تصاویر هولناک از بیمارستان گاندی تهران خبر آتش سوزی در این بیمارستان منتشر شد، اما به علت حجم آتش زیاد جزئیات حادثه مشخص نبود.

برای اطلاع از آخرین جزئیات حادثه آتش سوزی بیمارستان گاندی و پوشش خبر موثق این حادثه به سمت بیمارستان حرکت کردم تا به صورت میدانی این حادثه گزارش شود که در زمان رسیدن به بیمارستان همچنان آتش شعله ور بود و نیرو‌های امدادی با تمام توان در حال خاموش کردن آتش و خارج کردن بیماران از درون بیمارستان بودند.

خانواده‌های بیماران هم مستاصل در انتظار خبری از بیمار خود درب بیمارستان ایستاده بودند تا شاید از میان بیمارانی که با برانکارد به خارج از بیمارستان منتقل می کردند بیمار خود را ببینند یا خبری از آن بگیرند.

پس از سبک شدن حجم آتش مدیرعامل آتش نشانی به میان خبرنگاران آمد و از اطفاء بیش از ۸۰ درصد آتش خبر داد و با گفتن اینکه این حادثه تا این لحظه هیچ مصدومین یا مجروحی نداشته صدای الحمدلله تمام کسانی که آنجا ایستاده بودند بلند شد و انگار آرامشی به دل‌ها برگشته بود.

رفته رفته مسئولین از وزیر کشور و استاندار تهران تا مسئولین سازمان‌های امدادی برای پیگیری امور امداد و نجات در محل حادثه حضور پیدا می‌کردند. 

در میان گزارش مسئولین سازمان آتش نشانی تهران به وزیر کشور که به محل حادثه آمده بود شنیده شد که آتش پس از وقوع در مهمانپذیر بیمارستان از طریق نما سرایت می‌کند و آن تصاویر هولناک ایجاد می‌شود و همچنین نمای ساختمان بیمارستان گاندی در دسته نما‌های ناایمن و مستعد اشتعال بوده است.

همین موضوع باعث شد متوجه شویم ساختمان بیمارستان گاندی در دسته ساختمان‌های ناایمن بوده همان ساختمان‌هایی که بعد از حادثه پلاسکو پیگیری ایمن سازی آن‌ها به صورت جدی شروع شد و این حساسیت بعد از حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان بیشتر شد، اما به گفته مسئولین مدیریت بحران وایمنی کشورمتاسفانه ضعف قانونی و عدم برخورد جدی با مالکان ساختمان‌های ناایمن روند ایمن سازی به کندی انجام می‌شود، متاسفانه در ماه‌های گذشته شاهد چند حادثه در همین ساختمان‌ها بودیم که منجر به فوت شهروندان و مامورین آتش نشانی هنگام امدادرسانی شده است.

آخرین مورد عدم توجه به ایمن سازی ساختمان که منجر به حادثه شد بیمارستان گاندی است زمانی که به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران این بیمارستان ۵ بار اخطار ایمنی از آتش نشانی دریافت کرده که در آخرین مورد آبانماه امسال ضمن اخطار به مالکان ساختمان جلسه ویژه مدیریت بحران منطقه ۶ تهران ویژه این ساختمان برگزار شده و مشکلات ایمنی مربوط به بیمارستان گفته شده، اما مسئولین بیمارستان توجه نکردند.

پس از وقوع آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی معاونین دادستان تهران و بازپرس ویژه در محل حادثه حاضر شدند و به منظور بررسی حادثه پرونده قضایی تشکیل شد.

حادثه دیشب زنگ خطری بود که مجدد برای ساختمان‌های ناایمن به صدا درآمد ساختمان‌هایی که به گفته مسئولین شهرداری تهران از ۱۲۹ ساختمان ناایمنی گه در وضعیت بحرانی ایمنی قرار داشتند با پیگیری‌های انجام شده به ۷۵ ساختمان کاهش پیدا کرده که یک مورد آن هم زیاد است و می‌تواند منجر به حادثه جبران ناپذیر شود.

پیشتر رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران گفته بود تلاش ما این است که تا پایان امسال، حداقل ساختمان‌های بحرانی پایتخت تعیین تکلیف شود و امید می‌رود تعداد ساختمان‌های ناایمن تک رقمی شود که در این زمینه مقرر شده نواحی ارزیابی ایمنی ساختاری ساختمان‌ها را نیز بر اساس آنچه پیش از این سازمان پیشگیری و مدیریت بحران آغاز کرده بود، انجام دهند و این بررسی ساختاری به صورت ویژه در دستور کار نواحی قرار گرفت.

مدیر بحران منطقه ۶ شهرداری تهران که در محل حادثه حضور یافته بود گفت: پیش از این سه جلسه با مسئولان بیمارستان گاندی در خصوص ایمنی داشتیم و مدیریت بحران تهران جلسات زیادی با مدیران بیمارستان گاندی داشت و اخطار‌های لازم صادر شده بود.

او همچنین در خصوص دیگر بیمارستان‌ها هشدار داد و گفت: بیمارستان‌های دی، شریعتی و اکثر بیمارستان‌های مناطق مرکزی تهران حداقل سه اخطار را دریافت کرده‌اند که باید روند ایمن سازی برای جلوگیری از بروز حوادث با سرعت بیشتری انجام شود.

پس از انتشار خبر ناایمن بودن ساختمان بیمارستان گاندی گفته مشترک مردم که در محل حادثه حضور داشتند این بود که اخطار‌ها فایده ندارد و توجه نمی‌کنند باید مسئولین ساختمان‌های ناایمن را مجبور به ایمن سازی کنند، هزینه برای ایمن‌سازی بهتر است یا هزینه برای جبران خسارات ناشی ازآتش سوزی یا هرگونه حادثه احتمالی؟

برچسب ها: آتش سوزی ، ناایمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۰۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
ساختمان آلومینیوم ایمن نیست
Iran (Islamic Republic of)
افسانه
۰۰:۱۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
چرااخبار تلویزیون این حادثه را نشان نداد لطفانطرمن رتبدارید
Germany
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
ساختمان آلومینیوم ایمن نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
چرادراخبار تلویزیون درباره آتش سوزی بیمارستان گاندی چیزی نگفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
کمیسیون ماده ۱۰۰ به منبع درآمد شهرداری تبدیل شده بدون در نظرگرفتن ، عواقب ایمنی و زیست محیطی و ... تخلفات ساختمانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
یک هفته در مورد ایمنی صحبت میشه بعد همه چیز درست میشه تا آتش سوزی بعدی باز یک هفته سرگرم ایمن سازی صحبت کردن میشن باز ادامه داستان....
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۲:۱۷ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
خب صاحب بیمارستان توبیخ بشه

حتی یک اتش سوزی از نظر امنیتی برای شهروندان ، مشکلات روحی وروانی داره

با بند پ از این موارد گذشت میکنین نتیجه میشه گستاخی صاحبان این املاک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
همه سال ابنموقع که میشه یک آتش سوزی براه میندازن
بعد خسارتش رااز بیمه میگیرن نرخ بیمه سال دیگررابالا میبرند واز ملت میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
لطفا نکات ایمنی ساختمانها رو رعایت کنید
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۰:۱۹ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
اینهمه پول میگیرن از ملت تقریبا از همه جا بیشتر. چرا خرج امنیت و رفع اشکال نمیشه. الان که بیمارستان خالی شده بهترین وقته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
وقتی شهرداری و نظام مهندسی پایان کار می دهند مفهوم اخطار چیست؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
بستگی داره پایان کار چه طوری داده بشه
آخرین اخبار