مومنی کارشناس بین‌الملل گفت: سفر رئیس جمهور به ترکیه در زمان بسیار خوبی انجام می‌شود و این سفر می‌تواند خیلی از مشکلات منطقه را حل کند.

میر قاسم مومنی کارشناس بین الملل در ارتباط با سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه اظهار کرد: سفر رئیس جمهور به ترکیه بیشتر در حوزه توسعه روابط و همفکری در ارتباط با موضوعات مهم منطقه‌ای است.

وی گفت: مسئله مهم‌تر بحث اتخاذ سیاست مشترک در ارتباط با موضوع فلسطین است که روسای جمهور دو کشور در خصوص راهکار‌های عملی برای مردم فلسطین بحث و گفتگو خواهند داشت.

مومنی ادامه داد: مسئله دوم، موضوع تروریست‌ها هستند که از شمال عراق به خاک ایران و ترکیه اقداماتی انجام می‌دهند و مشکلاتی را برای هر دو کشور ایجاد کرده اند و  موضوع بعدی توسعه روابط اقتصادی و ریلی است.

وی افزود: رئیس جمهور و تیم اقتصادی و سیاسی که با خود به همراه دارد، بحثی که مطرح می‌کنند توسعه مناسبات اقتصادی خواهد بود و رساندن روابط اقتصادی به ۳۰ میلیون دلار که بتوانند روابط اقتصادی را توسعه بدهند.

مومنی تاکید کرد: احساس می‌کنم رئیس جمهور و تیم همراهش اگر بتوانند مانند روسیه بحث ارز‌های موجود مانند ریال و لیر را در مبادلات خود وارد کنند بسیار می‌توانیم پیشرفت‌های بزرگی را حاصل کنیم. می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و آن‌ها را بی اثر کنیم، به همین دلیل احساس می‌کنم رئیس جمهور در این مسیر قدم بر می‌دارد و حجم روابط ما با ترکیه را افزایش خواهد داد.

کارشناس مسائل بین الملل درباره صحبت درباره موضوع فلسطین و اتخاذ تصمیمی مشترک میان ایران و ترکیه در این زمینه گفت: بحث فلسطین باعث شده است که معادلات منطقه‌ای تغییر پیدا کند و این به برکت مقاومت مردم فلسطین است. ترکیه ای‌ها اکنون علاقه دارند در بحث فلسطین و همچنین گروه‌های تروریستی که در منطقه هستند و علیه ایران و ترکیه اقداماتی انجام می‌دهند، همکاری کنند.  

وی افزود: ترک‌ها اکنون نقش جمهوری اسلامی را متوجه هستند. کشور ما به  یک قدرت بین المللی و نه منطقه‌ای تبدیل شده است. ترک ها اکنون مجبور هستند با کشور ما همکاری‌های خود را افزایش دهند چرا که امنیت منطقه‌ای و امنیت مرزهایشان بسیار برایشان اهمیت دارد و اکنون بیش از گذشته آن‌ها مایل هستند درباره مسائلی مثل زنگزور و خط لوله گاز و توسعه مناسبات انرژی با ایران همکاری داشته باشند.

مومنی گفت: احساس می‌کنم هم ترکیه نسبت به موضوع فلسطین و اتخاذ یک سیاست مشترک با ما نسبت به کمک به مردم فلسطین و جلوگیری از ادامه حملات وحشیانه صهیونیست‌ها علاقه مند است. همچنین در این دیدار ها به بحث راهکاری به جهت صلح بین آذربایجان و ترکیه و ارمنستان و ایجاد راهکار‌هایی برای توسعه مناسبات پرداخته خواهد شد.  

وی اظهار کرد: ممکن است مطرح شود که جلسه‌ای چهار جانبه میان ایران و آذربایجان و ترکیه و ارمنستان عملی شود که بسیار خوب است و می‌تواند راهگشای خوبی برای حل مسئله زنگزور باشد.

مومنی در انتها گفت: در شرایط فعلی سفر رئیس جمهور به ترکیه در زمان بسیار خوبی انجام می‌شود و این سفر می‌تواند خیلی از مشکلات منطقه را حل کند  و باعث اتخاذ یک سیاست مشترک شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار