مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: یکی از مهمترین جوندگان زیان‌آور در کشاورزی موش است که خسارت قابل ملاحظه و اقتصادی به مزارع و محصولات کشاورزی وارد می‌کند.

رحمان ایرانپور با اشاره به مبارزه اصولی با طغیان موش در مزارع شهرستان همدان گفت: یکی از مهمترین جوندگان زیان‌آور در کشاورزی موش است که خسارت قابل ملاحظه و اقتصادی به مزارع و محصولات کشاورزی وارد می‌کند.

او با بیان اینکه این جوندگان اغلب در زمین‌های سبز، مراتع و کشت‌های آبی دیده می‌شود گفت: میزبان موش غلات از جمله گندم و جو آبی و یونجه چند ساله است به نحوی که از مواد گیاهی مانند جوانه، برگ، ساقه، ریشه، پیاز، دانه، میوه و حتی پوست گیاهان تغذیه می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: طغیان موش‌ها معمولاً ۲، ۳ سال یکبار به دلیل مساعد بودن شرایط محیطی و شرایط آب و هوایی ایجاد می‌شود از همین رو زمستان و پاییز امسال با لحاظ بارش‌های جوی کم و کمبود هوای سرد و یخبندان در سطح مزارع شهرستان شاهد طغیان موش هستیم.


ایرانپور مبارزه با این آفت عمومی را ۹۱۰ هکتار از اراضی دانست و گفت: تاکنون ۷۰ کیلوگرم سم جونده‌کش در این حوزه مصرف شده اگرچه مبارزه در سطح مزارع آلوده ادامه‌دار است.

او در رابطه با روش مبارزه شیمیایی یادآور شد: به منظور مبارزه شیمیایی باید از طعمه مسموم و به ازای یک کیلوگرم گندم باید ۲۰ تا ۲۵ گرم سم «فسفر دوزنگ» و ۲۰ تا ۳۰ گرم روغن خوراکی استفاده کرد به طوری که در حین اجرای عملیات طعمه‌گذاری ماسک، عینک محافظ چشم، دستکش غیرقابل نفوذ، چکمه و لباس کار ضروری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: مهم‌ترین دلیل افزایش جمعیت آن‌ها در سال جاری عبارتند از استمرار گرمای هوا، عدم بارش و پوشش برف در مزارع و مراتع، عدم وجود سرما و یخبندان در طول فصل پاییز و زمستان سال ١٤٠۱ و تکرار همین موضوع در پاییز سال جاری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.