جلال رضایی نور گفت: همچنین این دانشگاه با ۸۸ درصد اشتغال فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد موفق به کسب رتبه هفتم بین دانشگاههای کشور شدهاست.
رئیس دانشگاه صنعتی قم با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دغدغههای دانشجویان و خانوادههای آنان بحث اشتغال است و دانشگاه صنعتی قم در این زمینه راهبرد منسجمی را دنبال میکند، عنوان کرد: دانشگاههای نسل چهارم کارآفرین هستند، بر این اساس وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم بسیار مهم است و از سال ۱۳۹۷ اجرای طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را در دستور کار دادهاست.
او ادامه داد: این طرح با هدف پایش وضعیت دانش آموختگان در دانشگاهها و موسسات آموزشی، ایجاد نظام مناسب اطلاع رسانی به ذینفعان در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشتههای دانشگاهی، رصد مستمر ظرفیتهای محیطی و شرایط بازار کار منطقهای و شناسایی شکاف دانشی و مهارتی دانشآموختگان و اخذ اطلاعات از سامانههای مطالعاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت میگیرد.
رضایینور در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص دانشگاه صنعتی قم گفت: این دانشگاه از سال ۱۳۸۷ با ۲ رشته مهندسی صنایع و کامپیوتر با هدف تربیت دانشجویانی متعهد و متدین آغاز به کارکرد؛ در حال حاضر با سه دانشکده فنی و مهندسی، برق و کامپیوتر و مکانیک با ۲۷رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و ۷۲ عضو هیات علمی پذیرای ۲ هزار دانشجو از ایران و کشورهای همسایه است.
رئیس دانشگاه صنعتی قم افزود: ۱۱۲ دانشگاه در کشور فعال است که بر اساس رتبه بندی جدید دانشگاهها توسط موسسه (ISC) دانشگاه صنعتی قم در رتبه ۶۵ قرار دارد که نسبت به سالگذشته، جایگاه آن ۲۲ رتبه بهبود داشته است.
رضایی نور گفت: البته در این خصوص باید شاخصهایی همچون میزان بودجه دانشگاه، فضا و ساختمانها، تعداد هیات علمی و تعداد دانشجوی دانشگاه مورد توجه باشد که در این رابطه دانشگاه صنعتی قم در مواردی در قیاس با دانشگاههای بزرگتر، جایگاه بهتری دارد.
رئیس دانشگاه صنعتی قم درادامه گفت: همچنین در بین ۲۵ دانشگاه صنعتی در کشور، دانشگاه صنعتی قم موفق به کسب رتبه ۱۷ شده که نسبت به سال گذشته، سه رتبه صعود داشتهاست.
او ادامه داد: براساس رتبه بندی سال ۲۰۲۳ اعلام شده توسط سایماگو SCImago، دانشگاه صنعتی قم برای نخستین بار وارد این نظام رتبه جهانی شد و رتبه ۱۹۰ را در بین موسسات آموزشی و پژوهشی دولتی، آزاد و غیر انتفاعی زیر مجموعه وزارت علوم و نیز وزارت درمان و آموزش پزشکی کسب کرد.
نظام رتبهبندی سایمگو توسط گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام میشود و از سال ۲۰۰۹ ارزیابی و رتبه بندی دانشگاهها و موسسات علمی- پژوهشی سراسر جهان را آغاز نموده است. این نظام رتبهبندی بین المللی، براساس تعداد مقالات علمی موسسات آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس آنها را ارزیابی و رتبهبندی میکند.
رئیس دانشگاه صنعتی قم با اشاره به اینکه در صنعت مهارت حرف اول را میزند و به همین دلیل تمرکز دانشجویان دانشگاه صنعتی قم بر مهارت آموزی است، گفت: دانشگاه صنعتی قم با برگزاری ۳۰ همایش تخصصی و رویدادهای مشترک دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور با صنایع و دستگاههای اجرایی در سال ۱۴۰۲ رتبه هشتم کشور را به خود اختصاص دادهاست.
رئیس دانشگاه صنعتی قم افزود: همچنین دانشگاه صنعتی قم با برگزاری ۳۱۱ دوره تخصصی رتبه چهارم را در بین دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور کسب کرد؛ اختصاص رتبه پنجم به این دانشگاه در شاخص برگزاری تعداد دورههای مهارت افزایی در بین دانشگاههای کشور درسال ۱۴۰۲ با برگزاری ۳۴۵ دوره مهارت افزایی موثر از دیگر موفقیتهای آن به شمار میآید.
رضایی نور افزود: این دانشگاه به صورت مستمر با نهادهای مختلف دولتی، نظامی، خصوصی و همچنین صنایع مختلف نشستهای تخصصی برگزار کرده و اساتید و پژوهشگران فعال را در حل مشکلات جامعه جذب نمودهاست؛ در دانشگاه صنعتی قم ۱۴ شرکت فناورانه در حال فعالیت هستند.
رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: همچنین با توجه به اینکه دانشگاه صنعتی قم بر ارتباط بین دانشجویان و صنایع استان تمرکز ویژهای دارد، نزدیک به یک سال است که گروههای تحقیقاتی با تمرکز بر حل مسائل و مشکلات استان فعالیت خود را آغاز کردند و مرکز تحقیقاتی احیاء در این دانشگاه تاسیس شد.