جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین نهاد امدادی کشور با میزبانی بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار داوطلب رسمی و فعال، بزرگترین نهاد داوطلبانه ایران محسوب میشود. مجموعهای که با تکیه بر امکانات سازمانی و ظرفیتهای بالقوه همکاریهای داوطلبانه مردمی، به یکی از پویاترین نهادهای عمومی کشور تبدیل شده است.
رشد خدمات داوطلبانه
کمک به سلامت افراد و دسترسی آسیبپذیرترین افراد جامعه به خدمات بهداشتی و درمانی از طریق جذب داوطلبان و بهرهگیری از مشارکتهای خیران و داوطلبان، یکی از رسالتهای هلال احمر است که همزمان به ارتقای سطح سلامت کشور نیز کمک میکند.
در ۲ سال اخیر با افزایش ۴۰ درصدی خدمات داوطلبانه درمانی بهویژه در مناطق محروم، سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از خدمات بهداشتی و درمانی این جمعیت با شرایط مناسب بهرهمند شدند همچنین خدمات توانبخشی پایه و تخصصی نیز به ۹۱۵ هزارو ۲۳۳ نفر در کل کشور ارائه شد.
رشد ۵ برابری تولیدات هلال احمر
هلال احمر به عنوان یک مجموعه امدادی و درمانی، در زمینههای مختلف از جمله تولید و تامین دارو و تجهیزات پزشکی، فعالیت و سعی در ارتقای شاخصهای سلامت و رسیدن به خودکفایی ملی در این زمینه دارد.
از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، تولید برخی محصولات دارویی جامد و مایع توسط هلال احمر، حدود پنج برابر شده است همچنین، تولید تجهیزات پزشکی از جمله محصولات مرتبط با دیالیز و تزریق، افزایش ۲ برابری را تجربه کرده و تولید قرصهای بیماران مبتلا به دیابت چهار برابر شده است.
در کنار تولید دارو، تأمین و واردات اقلام موردنیاز کمبود کشوری و فوریتی کشور از جمله تولید و تامین آنتی بیوتیک کودکان و واردات داروی «اس ام ای» که تامین آن مورد تاکید ریاست جمهور بود را میتوان از عملکرد این جمعیت در ۲ سال گذشته دانست.
توسعه شبکه خدمات امداد و نجات
توسعه پایگاههای امدادی و شبکه خدمات امداد و نجات، یکی از ضروریات کار امدادی در گستره بزرگ ایران اسلامی و ماموریتهای جهانی است که در ۲ سال گذشته، شبکه خدمات امدادی هلال احمر ۱۳۶ درصد رشد داشته است؛ به طوری که اکنون ۶۱۰ پایگاه امدادی و مرکز عملیاتی و ۴۶۰ شعبه هلالاحمر در سراسر کشور مشغول خدمات رسانی در حوادث بهویژه حوادث جادهای هستند.
علاوه بر پایگاه امدادی و مرکز عملیاتی همچنین شعب هلال احمر، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون شاهد فعالیت بیش از ۴۰ هزار امدادگر در قالب ۸۲۳۴ تیم عملیاتی پنج نفره و تیمهای واکنش سریع هستیم.
توسعه ۶ سامانه اطلاعات امداد و نجات، توسعه شبکه بیسیم دیجیتال در همه استانها و در ۱۰۰ نقطه کشور و کاهش زمان پاسخگویی در حوادث به حدود هشت دقیقه از دیگر دستاوردها و اقدامات جمعیت هلال احمر در دولت سیزدهم به شمار میرود.
یکی از چالشهای بزرگ سازمانهای عملیاتی که علاوه بر نیروهای سازمانی از ظرفیتهای داوطلبانه نیز بهره میبرند، سازماندهی و حفظ و نگهداری نیروها بهویژه امدادگران و نجاتگران است؛ جمعیت هلال احمر ایران با استفاده از ظرفیتهای مختلف جذب نیرو، ارائه خدمات بیمهای و کمک هزینههای امدادی، موفق شده است از ابتدای دولت سیزدهم، با ارائه خدمات بیمه و ساماندهی مشاغل برای ۲۰ هزار نفر از امدادگران و نجاتگران داوطلب گام مهمی در این عرصه بردارد که این بیمه شامل بیمه بازنشستگی، تکمیلی و از کارافتادگی است.
این اقدام سبب شده تا کمک هزینه امدادگران و نجاتگران این جمعیت افزایش ۴۰ درصد داشته باشد تا علاوه بر توسعه خدمات داوطلبانه و حفظ و نگهداری نیروهای آموزش دیده، آمادگی این جمعیت را برای پاسخ موثر به حوادث و سوانح حفظ کند و ارتقا دهد.
هلال احمر متولی اصلی آموزشهای امدادی در کشور
جمعیت هلال احمر ایران براساس وظایف ذاتی و قانونی خود، متولی اصلی آموزشهای مربوط به حوادث و سوانح در کشور است و به منظور حفظ پویایی و آمادگی لازم برای مواجهه با رخدادهایی که موضوع عملیات این جمعیت است.
در ۲ سال گذشته، دورههای متنوع آموزشهای عمومی و تخصصی همچنین تمرینهای کاربردی امدادی را در دستور کار قرار داده تا جایی که با رشد چهار برابری آموزشهای تخصصی به نیروهای عملیات امداد و نجات، این مجموعه بزرگ امدادی موفق به رشد چشمگیر در ارتقای مهارت نیروی انسانی و آمادگی عملیاتی شده است.
۷ هزار خانه هلال روستایی و شهری
تمرکز هلال احمر بر آموزش مردم با توسعه چشمگیر خانههای هلال و ارائه آموزشها در هفت هزار خانه هلال روستایی و شهری، ۱۶ هزار و ۷۷۶ کانون سازمان جوانان هلالاحمر (شامل کانونهای جوانان، غنچههای هلال، دانشآموزی، دانشجویی و کانونهای طلاب) و ۵۰۰ مرکز آموزشی در کل کشور انجام شده و اجرای طرحهای همتا، دادرس و غنچههای هلال در آموزش و پرورش و بهرهمندی از هوش مصنوعی در آموزشها، جزو راهبردیترین اقدامات هلال احمر در تحققِ جامعه تابآور و آماده در برابر حوادث بوده است.
سه برابر شدن ماموریتها برون مرزی هلال احمر
یکی از ماموریتهای اصلی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، به عنوان بخشی از جامعه جهانی امداد و نجات، کمک رسانی حرفهای به کشورهای آسیب دیده از بلایای طبیعی یا جنگ است.
از سال ۱۴۰۰ تاکنون، ماموریتهای برون مرزی این جمعیت نسبت به گذشته، سه برابر شده و به واسطه حضور در عملیاتهای بینالمللی از جمله زلزله ترکیه و سوریه و افغانستان و سیل پاکستان، افغانستان و لیبی همچنین جمعآوری کمکهای مردمی برای مردم جنگ زده غزه، افتخارات بیشماری کسب کرده است.
دریافت جایزه هانری داویسون یکی از جوایز مهم بین المللی و بشردوستانه، به پاس خدمات شایسته و بشردوستانه جمعیت در سال ۲۰۲۲/ قدردانی ویژه فرانچسکو روکا، رئیس سابق فدراسیون بین المللی جمعیتهای صلیب سرخ و هلال احمر از جمعیت هلال احمر ایران و دریافت نشان فداکاری کشور ترکیه از سوی آقای اَردُغان رئیس جمهور این کشور، به پاس ارائه خدمات امدادی بین المللی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از جمله این افتخارات بوده است که جایگاه هلال احمر ایران را در بین پنج جمعیت ملی برتر دنیا تثبیت کرده است.
رشد ۱۸ درصدی خدمات بشر دوستانه هلال احمر
ارائه خدمات درمانی بشردوستانه در خارج از کشور یکی از ماموریتهای مهم جمعیت هلال احمر ایران است. به واسطه این ماموریت، در دولت سیزدهم ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی بشردوستانه در کشورهای هدف توسط مراکز سلامت خارج از کشور با ارائه بیش از یک میلیون و ۶۳۰ هزار خدمت، ۱۸ درصد رشد داشته است.
همچنین در این مدت، ۱۴ مرکز سلامت و بیمارستان هلال احمر ایران در خارج از کشور، فعال بوده که از این تعداد، بیمارستان امام علی (علیه السلام) هلال احمر در نجف اشرف افتتاح شده و ۱۰ مرکز دیگر، مجدد توسعه یافته و یا تکمیل و تجهیز شده است.
جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران، متولی ارائه خدمات امدادی داخل کشور و درمانی (در کشور عراق) به زائران در ایام اربعین حسینی و تنها متولی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی بیت الله الحرام در عربستان است.
این جمعیت در اربعین ۱۴۰۲ در قالب کمیته سلامت و امدادونجات به بیش از چهار میلیون و ۷۰۰ هزار زائر و در اربعین ۱۴۰۱، به بیش از سه میلیون در ایران و عراق خدمت کرده است. در حج تمتع ۱۴۰۱ بیش از ۲۱۴ هزار خدمت و ۱۴۰۲ نیز ۶۸۱ هزار خدمت بهداشتی و درمانی ارائه شده است.