مسئولان در اداره تنظیم امور زندان‌های حکومت سرپرست گفتند ایران بار دیگر تعهد به انتقال بیش از ۴ هزار زندانی افغانستانی به کشور کرده است.

مولوی محمد یوسف مستری، سرپرست اداره تنظیم امور زندان‌ها گفت در سفر اخیر معاون قوه قضائیه ایران به افغانستان ایران بار دیگر تعهد به انتقال بیش از ۴ هزار زندانی افغانستانی به کشور کرده است. 

بر بنیاد گفته‌های مستری؛ جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری است که با حکومت سرپرست در راستای انتقال زندانیان افغانستانی توافق کرده است.

وی خاطر نشان ساخت که بعد از روی کار آمدن حکومت سرپرست، آنان در راستای انتقال زندانی‌های افغانستانی از سایر کشورها تلاش کردند.

مستری تصریح کرد که جمهوری اسلامی سال گذشته از مجموع ۶ هزار زندانی افغانستانی ۱۲۳۰ تن آنان را به حکومت سرپرست تحویل داده و‌ تعدادی را نیز بعد از اتمام دوره حبس از بند رها کرده است.

وی افزود که هم‌اکنون بیش از ۴ هزار شهروند افغانستانی که جرم بیشتر شان انتقال مواد مخدر، قتل، زنا و سایر جرایم جنایی است در جمهوری اسلامی زندانی اند.

مستری همچنین گفت که مقام‌های جمهوری اسلامی در اولین دیدار با هیأت حکومت سرپرست حکم اعدام ۲۵۰ شهروند افغانستانی را به حبس مبدل کرده است.

وی تصریح کرد که ۱۲۳۰ زندانی انتقال شده از ایران؛ هم اکنون در زندان‌های ولایت‌های مربوطه شان زندانی اند و مدت باقی مانده قید خود را سپری می‌کنند.

براساس گفته‌های مستری؛ ۴۰۰ تن از زندانیان افغانستانی به جرم قتل دیگر شهروندان افغانستان در ایران در بند هستند و حکومت ایران بنا بر عدم ابراء بستگان مقتول از سپردن آنان خودداری کرده‌است

وی همچنین از انتقال سه زندانی از کویت نیز در یک سال گذشته خبر داد و گفت که حکومت سرپرست از  تمام کشورها خواسته است تا زندانیان افغانستانی را به آنان تحویل دهند.

مستری در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که  قبل از این سرپرست وزارت مهاجرین و عودت کنندگان نیز گفته بود که جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته بیش از هزار زندانی افغانستانی را به افغانستان تحویل داده است.

در همین حال کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر که به دعوت بخش قضایی کشور و در رأس هیأتی به کابل سفر کرده است، به طور جداگانه با شیخ عبدالکریم حقانی، رئیس این شورا، اعضای شورای عالی قضایی، لوی ثارنوال و رئیس و اعضای کمیته انتقال محکومین افغانستان دیدار کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
تمام افغانها همانند بشکه باروت جرم و جنایت هستند همه به کشور خودشان منتقل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
چرا همش جنبه منفی رو میگی جنگل تر وخشک داره از رزمنده گان دفاع مقدس مدافع حرم و شهیدان اتباع که در سوریه شهید شدن و جان عزیزشان را فدا کردن تا این امنیت در ایران و سوریه باشه حرفی نمیزنی .با هر خلافکار چه اتباع و...باشه باید برخورد شه نه باید همه رو به یه چشم دید متاسفم برات با طرز صحبت گردنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
این چه فرقی با کاپیتولاسیون داره؟؟؟
مگه کاپیتولاسیون همین نبود؟
پیام این کار به افغانیا این هست، جرم کنید و با اتوبوس مجانی کولردار برگردید کشورتون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
کاپیتولاسیون افاغنه ،طرف قتل و زنا کرده تحویل طالبان میشه که دوباره برگرده بیاد ایران قتل و زنا کنه،خاک عالم بر سرتون
آخرین اخبار