کارشناسان بانک مرکزی فدراسیون روسیه نسبت به روشهای جدیدی که کلاهبرداران برای سرقت پول مردم با استفاده از فناوریهای مدرن استفاده میکنند، هشدار دادند.
کارشناسان این بانک خاطرنشان کردند که کلاهبرداران در حال حاضر از چندین روش ابتکاری برای به دام انداختن قربانیان خود استفاده میکنند. به عنوان مثال، ممکن است مادری از دخترش پیام صوتی دریافت کند که ادعا میکند تصادف کرده است یا خواهری ممکن است پیامی از برادرش دریافت کرده و به او اطلاع دهد که تصادف کرده است و باید به یک حساب بانکی خاص پول بفرستد، این حساب متعلق به فرد کلاهبردار است.
برای واقعیتر جلوه دادن پیام، کلاهبرداران از شمارهها یا حسابهای الکترونیکی حاوی تصویر دیجیتالی از شخصی که ادعا میکنند آن را ارسال میکند (یعنی یکی از بستگان قربانی) استفاده میکنند. کلاهبرداران عکس فرد و اطلاعات افراد نزدیک به او را از صفحات رسانههای اجتماعی او دریافت میکنند.
در رابطه با این موضوع، الدار مرتازین، تحلیلگر متخصص در زمینه هوش مصنوعی، گفت: من شخصاً در معرض این نوع کلاهبرداری قرار گرفتهام، به گونهای که کلاهبرداران برای من پیامهای صوتی با صدایی شبیه صدای پسرم ارسال میکردند. درست است که من توانستم به کلاهبرداری بودن این پیام پی ببرم، اما بسیاری از افراد ممکن است در معرض موارد مشابه قرار گیرند و فریب دادن افراد از این طریق بسیار آسان است، بنابراین باید بسیار مراقب بود.
برای محافظت از حسابهای الکترونیکی و صفحات رسانههای اجتماعی در برابر هکرها و گرفتار نشدن در دام کلاهبرداران، این متخصص توصیه کرده است که اقدامات متعددی را باید انجام داد، از جمله:
- از حسابهای الکترونیکی با رمزهای عبور پیچیده که حداقل ۸ کاراکتر دارند٬ محافظت کنید و در این کلمات از حروف بزرگ و کوچک و علائم نگارشی استفاده کنید.
- استفاده از تکنیکهای احراز هویت دو مرحلهای در برنامههای پیام رسانی.
- از برقراری ارتباط با تماس گیرندگان ناشناس خودداری کنید و بلافاصله تماس را قطع کنید.
- توافق بر سر کلمات نمادین خاص با دوستان و اقوام برای استفاده در مواقع اضطراری.
منبع: absatz.media