مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از کشف گور‌های سردابه‌ای در بافت تاریخی رشت خبر داد.

ولی جهانی، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: هنگام عملیات خاکبرداری در بافت تاریخی رشت (با نظارت پرسنل یگان حفاظت) سازه جناقی شکلی رویت شد که بلافاصله کار متوقف و موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

او افزود: آنچه مشخص است سازه به صورت طاقی جناقی بوده و با ادامه بررسی سازه، فضایی گنبدی شکل آشکار می‌شود که با بررسی فضای داخلی آن و با توجه به محتویات داخل گورها، بعضی از استخوان‌ها سوخته به نظر می‌رسد. 

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان تصریح کرد: وجود خاکستر و زغال در داخل یکی از این سردابه‌ها نشان دهنده این است این گور‌ها متعلق به افرادی است که بر اثر بیماری طاعون، وبا و یا بیماری لاعلاج دیگری که بر اساس متون تاریخی از جمله بیماری‌های واگیر بود، فوت کرده‌اند.

به گفته جهانی، مستندات موجود در محوطه، به نظر حکایت از آن دارد بیماری نادری در شهر همه گیر شده و بعد از فوت افراد، برای اینکه بیماری به دیگران سرایت نکند، اسکلت‌های انسانی را همراه با لوازم شخصی‌شان در داخل گور قرار دادند، دهانه ورودی گور را کاملا مسدود کرده‌اند تا جایی که دسترسی به داخل گور غیرممکن شود. 

او هرگونه اظهار نظر قطعی را به کاوش‌های باستان‌شناسی منوط دانست و گفت: با اخذ مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی امید است به ابهامات و سئوالات مطروحه در مورد این اتفاق نادر پاسخ داده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان افزود: عملیات عمرانی پروژه در این محدوده تا روشن شدن موضوع متوقف شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.