رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۵ میلیون مترمکعب حق‌آبه برای تالاب بین‌المللی قوپی‌باباعلی این شهرستان تعیین شده که آبگیری آن در نیمه نخست بهمن ماه جاری آغاز می‌شود.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: پارسال با آبرسانی به تالاب قوپی باباعلی از دریاچه سد مهاباد بخش عمده‌ای از مساحت ۵۰۰ هکتاری آن احیا شده بود، اما از اوایل شهریور امسال بر اثر تبخیر و نداشتن آب، بخش‌های زیادی از آن خشک شد.

وی با اشاره به اینکه بارش‌های زمستانی سطح رطوبت تالاب را افزایش داده، اضافه کرد: در صورت تامین آب از سد مهاباد و انتقال آن از طریق رودخانه و زهکش‌های روستای گرده‌گروی، این تالاب برای ورود پرندگان مهاجر بهاری مهیا می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با بیان اینکه ۵ میلیون مترمکعب حق‌آبه برای تالاب قوپی‌باباعلی مهاباد تعیین شده افزود: یکی از مشکلات عمده تالاب‌ها نداشتن حق‌آبه رسمی است و با توجه به استفاده نامتعارف کشاورزان از آب رودخانه‌ها و زهکش‌های منتهی به این تالاب، جریان آب قبل از رسیدن به تالاب قطع می‌شود.

سلیمانی به اشاره به اینکه تالاب بین‌المللی قوپی‌باباعلی مهاباد با ویژگی‌های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه‌های پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده، در ادامه گفت: این تالاب دارای دیپلم افتخار از یونسکو و زیستگاه پرندگانی نظیر اردک سرسبز، حنایی، آنقوت، انواع غاز و تنجه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.