عباسزاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در نشست شورای هماهنگی ترافیک استان گفت: برنامه مدیریت تصادفات شهری برای ۳۱ شهر استان الزامی است تا در بودجه سال آینده دیده شود لذا برش استانی بودجه ۱۴۰۳ باید توسط کمیته فنی استان تصویب تا به شهرداران ابلاغ شود.
او افزود: همچنین مطالعات طرح ساماندهی ترافیک شهری حداقل برای شهرهای در مسیر ترانزیت ضروری است و باید شهرهای قاین، فردوس، نهبندان و طبس در اولویت قرار گیرد.
عباسزاده ادامه داد: برآورد اولیه اعتبار این طرح انجام شود تا حداقل در مراکز شهرستانها بتوان مطالعات را اجرایی کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طرح کاهش تصادفات درون شهری استان به همه شهرداران ابلاغ شده است گفت: هدف از این طرح ارتقای ایمنی است تا شاهد کاهش تصادفات باشیم اما تاکنون اقدام عملیاتی انجام نشده است.
او بر فرهنگسازی رفتار ترافیکی تاکید کرد و گفت: آمار تصادفات درون شهری و تلفات جانی در استان بالاست که باید در این زمینه فرهنگسازی انجام شود.
عباس زاده یادآور شد: وضعیت تصادفات و فوتیها در مرکز استان نگران کننده است و ضرورت دارد شهرداری بیرجند برای هوشمندسازی نقاط ترافیکی اقدام کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به لزوم تصویب نقاط حادثهخیز شهر بیرجند در شورای ترافیک گفت: بعد از آن میتوان به دنبال جذب اعتبار از منابع مختلف باشیم.
او ادامه داد: مشخص کردن اولویت نصب دوربین ثبت تخلف با شورای ترافیک است اما شهرداری باید در برنامههای سالانه خود این اولویتها را قرار دهد و بودجه سنواتی برای آن در نظر بگیرد.
عباسزاده گفت: اکتفای شهرداری نباید به بودجه ماده ۲۳ باشد بلکه به عنوان وظایف ذاتی، ساماندهی مدیریت ترافیک را دنبال کند اگرچه کمکهای دولتی هم میتواند کمک کننده باشد.
معاون استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: مصوبات شورای ترافیک لازم الاجراست و سهمبری آن از بودجه شهرداری اهمیت دارد.
او با انتقاد از نحوه مدیریت ترافیک درون شهری در مرکز استان بیان کرد: بیرجند شهری با معابر وسیع است و حجم ترافیک بالایی ندارد اما آمار تصادفات و تلفات نگران کننده است لذا عامل بازدارنده درخصوص سرعت خودروها باید مورد توجه قرار گیرد.
عباس زاده با اشاره به اینکه امنیت جان مردم از هر موضوعی مهمتر است بیان کرد: تنها موضوعی که قانونگذار برای شهرداری و شورای شهر تکلیف قرار داده، همین مدیریت ترافیک است پس ارتقای ترافیک درون شهری نباید منوط به اعتبارات دولتی شود اگرچه اکنون ۶۷ درصد درآمد شهرداریهای استان را دولت تامین میکند.
عباسزاده گفت: شهرداری بیرجند در بودجه ۱۴۰۳ مدیریت ترافیک را ویژه ببیند و اعضای شورای شهر هم این ضرورت را مدنظر قرار دهند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: استانداردهای لازم در معابر شهرها و جادهها فراهم است و عامل اصلی تصادفات به خاطر خطای انسانی و سرعت بالاست بنابراین هوشمندسازی معابر درون و برون شهری در بازدارندگی تاثیر زیادی دارد.
او ادامه داد: شهرداری بیرجند در ۱۵ نقطه شهری باید دوربینهای کنترل سرعت را نصب کند و این اولویتها ضروری است در بودجه سنواتی دیده شود.
عباس زاده با اشاره به گزارش پلیس راهور از وضعیت تصادفات درون شهری استان گفت: نیاز است تحلیلی از این تصادفات برای شورای شهر ارسال شود و شهرداری پیشنهادی از شورای ترافیک ارائه کند تا در بودجه سال آینده دیده شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: همچنین کمیته ارتقای فرهنگ ترافیکی در سطح استان باید تشکیل شود تا بتوان از این بُعد نیز به کاهش تصادفات کمک کرد.
او بیان کرد: اگر در نقاط غیر فرعی، درخواست شهروندان ساخت سرعتکاه است باید موافقت شود زیرا در کاهش سرعت میتواند اثرگذار باشد.