معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد از ثبت رکورد ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع عملیات هیدروگرافی در این بندر خبر داد.

حبیب الله طالبی معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد گفت: رکورد ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع عملیات هیدروگرافی در بنادر و دریانوردی امیرآباد با جدیدترین تجهیزات روز دنیا در این بندر ثبت شد.

او افزود: این عملیات با حضور و نظارت دقیق کارشناسان امور دریایی در این بندر طی مدت ۱۰ ماه به انجام رسید.

طالبی از به‌کارگیری جدیدترین تجهیزات روز دنیا در انجام عملیات هیدروگرافی بنادر و دریانوردی امیرآباد و نکا و کانال‌های دسترسی آن‌ها سخن گفت و ادامه داد: این عملیات با استفاده از دستگاه عمق‌یاب تک پرتوی در این بندر اجرا شده و از جمله مزایای اجرای این عملیات را شناسایی محل‌های حساس زیست‌محیطی دریایی، تعیین نرخ رسوب‌گذاری، تخمین زمان انجام عملیات لایروبی و مشخص کردن محل تخلیه آن، تدقیق احجام لایروبی و همچنین شفافیت و دقت بیشتر در تهیه نقشه‌های به روز دریایی عنوان کرد.

او گفت: سازمان بنادر به عنوان نماینده دولت در سازمان جهانی دریانوردی محسوب می‌شود و برای دقیق‌تر کردن نقشه‌های بنادر و کانال‌های دریانوردی در راستای افزایش ایمنی ناوبری، عملیات هیدروگرافی پیشرفته را انجام می‌دهد.

هیدروگرافی یا آب‌نگاری علمی است که درباره اندازه‌گیری و توصیف عوارض فیزیکی دریا‌ها و منابع آبی دیگر و مناطق ساحلی مجاور آن‌ها و پدیده‌های مرتبط با دریا نظیر جزر و مد، جریان‌های آبی، حفاظت از محیط زیست و… بحث می‌کند.

مهم‌ترین و کاربردی‌ترین دستاورد عملیات هیدروگرافی، حفظ ایمنی تردد شناور‌ها در مناطق دریایی، تهیه نقشه‌های دقیق دریایی و مطالعه جنس رسوبات را شامل می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.