مریم اردبیلی مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در مورد سرانجام تعیین غرفههایی برای عرضه تولیدات زنان سرپرست خانوار با بیان اینکه ایجاد ظرفیت هایی برای زنان در سطح شهر به منظور عرضه محصولات تولیدی بانوان با اولویت خانم های سرپرست خانوار به طور دائم در دستور کار ما قرار دارد، گفت: بسیاری اوقات نمایشگاههای مناسبی برای عرضه محصولات بانوان همچون در دهه فجر، یلدا، آستانه بازگشایی مدارس، سال نو، ماه رمضان و... برگزار میشود.
وی با بیان اینکه همزمان با دوره قبل نمایشگاه زنان و تولید ملی، در تعداد زیادی از ایستگاههای مترو نیز غرفههایی برای بانوان برپا کردیم که خیلی استقبال شد و خانمها خیلی رضایت داشتند، اظهار کرد: این غرفهها موقت هستند و دائمی نیست، به همین دلیل برای کسب غرفه های دائمی با سازمان میادین میوه و تره بار و شرکت بهره برداری مترو وارد گفتوگو شدیم و شهردار تهران هم به هر دو مجموعه دستور دادند تا فضاهایی شناسایی کنند که این شناسایی انجام و مکان یابی و جایابی شده که کدام میادین میتوانند چنین فضایی را در اختیار بگذارند.
اردبیلی با بیان اینکه شهردار تهران طرح بزرگتری برای ساماندهی اینگونه مشاغل و نه فقط برای خانم های سرپرست خانوار دارند، ادامه داد: در نظر داریم که فضاهایی در سطح شهر با مقیاس بزرگ تر برای اقتصاد خانوادهها فراهم شود؛ یعنی برای هر خانواده تهرانی اعم از مرد، زن و یا فرزندان که تولیداتی دارند فضاهایی باشد که با شرایط تسهیل شده و تخفیف ها و یا رایگان بتوانند محصولاتشان را حداقل در مقاطعی از سال عرضه کنند.
وی با اشاره به رایزنی با سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران گفت: سازمان میادین ۲۰ فضا را در ۲۰ میدان ترهبار مشخص کرده که باید در آنجا غرفه سازی کنیم که یک فضای قابل قبول است و فرایند ساخت و سازشان شروع شده که پس از آماده شدن حتما نام محلها را اعلام خواهیم کرد.
اردبیلی با اشاره به استقبال زنان سرپرست خانوار برای عرضه محصولاتشان در ایستگاه های متروی تهران، افزود: جدا از غرفههای کوچکی که گاهی اوقات در مترو برای خانمها ایجاد می کنیم، در بیرون مترو فضاهای مناسبی را برای زنان دارای کسب و کار نیز فراهم کردهایم که در حدود ۱۰ ایستگاه مترو همزمان اینکار انجام شده که استقبال خیلی خوب شد و علاوه بر آن، برخی از ایستگاههای مترو فضاهایی دارند که میتوان با ایجاد غرفه به اقتصاد خانواده کمک کرد.
مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران گفت: یکی از محورهای جدی که برای پیشگیری از آسیب دنبال میشود تقویت زیرساختهایی است که اقتصاد خانواده را تسهیل کند خصوصاً شرایط عرضه را برای خانوادههایی که خودشان تولیدی دارند و محصولاتی تولید میکنند، فراهم شود.
وی در مورد نحوه واگذاری غرفهها به خانمهای سرپرست خانوار با تأکید بر اینکه واگذاری غرفهها دورهای و تقریبا رایگان است، افزود: ولی قراردادی در حد شارژ و امکانات پایه آن غرفه منعقد می شود تا به لحاظ حقوقی مشکلی پیش نیاید و این غرفههایی که به خانم ها واگذار می شود، مقطعی است چراکه بررسی ها نشان داده که غرفههایی که در میادین و مترو ایجاد میشود نسبت به غرفههای بازارچه های دائمی که در شش بازارچه در سطح شهر است. پر رونق تر است.
اردبیلی با تأکید بر اینکه در سامانه ما ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر زن سرپرست خانوار، بد سرپرست و خود سرپرست ثبت اطلاعات شدهاند، گفت: مدل حمایت مان، حمایت از کارآفرینی است و چون مدل حمایتی مان این گونه است خانمهایی به سراغ سیستم ما آمدند که تمایل به کار و کارآفرینی دارند و تقریبا همه شان یا در خانه تولیدات دارند، یا یک کسب و کار خوب دارند و یا در گسترههای کارآفرینی ما به صورت کارگر مشغول هستند.