متولی توسعه روستا نمی‌تواند یک دستگاه باشد

یک مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: روستا جنبه‌های مختلفی دارد و تنها به بخش تولید خلاصه نمی‌شود و بنابراین نمی‌توان توسعه روستا را لزوما به یک دستگاه خاص واگذار کرد.

در ویژه برنامه انتخاباتی بالاتر موضوع متولی توسعه روستا‌ها و دیدگاه‌های مخالف و موافق در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت و پالوچ، معاون موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد و خوئینی مدیرکل امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سعادت معاون امور سرمایه گذاری و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به سوالاتی پاسخ دادند.

پالوچ گفت: با جامعه روستایی ایران مواجه هستیم و جمعیت قابل توجهی را شامل می‌شود. در حال حاضر ۷۵ درصد جمعیت کشور شهری و ۲۵ درصد جمعیت روستایی است. روستا، همه مسائل از جمله فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را شامل می‌شود و تصور ما این است که اگر قرار است توسعه روستا در یک دستگاه خاص باشد، بهترین دستگاه می‌تواند جهاد کشاورزی باشد. همه مسائلی که در روستا اتفاق می‌افتد بر فعالیت‌های مبتی بر کشاورزی است. در سیاست کلی کشاورزی که سال ۱۳۹۱ ابلاغ شد، به صراحت بحث روستا و کشاورزی و توسعه پایدار مطرح شده است. 

سعادت در پاسخ به این موضوع گفت: به روستا در موضوعات مختلف پرداخته شده است. در موضوع جوانی جمعیت نیز به روستا پرداخته شده، اما به این معنا نیست که روستا را باید به سازمان امور اجتماعی بدهیم. کشاورزی در اقتصاد روستا سهم بالایی دارد، اما این برای زمانی است که  صرفا موضوع روستا را اقتصاد ببینیم؛ بخش زیادی از مهاجرت‌ها دلایل غیر اقتصادی است.

خوئینی در ادامه بحث گفت: متولی توسعه روستا لزوما نمی‌تواند یک دستگاه باشد. روستا جنبه‌های مختلفی دارد و تنها به بخش تولید خلاصه نمی‌شود. روستا ترکیبی از فرهنگ و آداب رسوم، معماری و مسائل مبتنی بر تولید است، اینکه متولی روستا یک نهاد و آن هم جهاد کشاورزی باشد، درست نیست.

پالوچ گفت: در برنامه سوم اشاره شد که جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی ادغام شود و از ابتدای این ادغام خلاء سازندگی در روستا‌ها احساس می‌شد. در برنامه چهارم اشاره شده برای اینکه روستا توسعه پیدا کند نهادی در حوزه توسعه متوازن روستایی ایجاد شود. وزارت جهاد کشاورزی در عمق روستا‌ها شبکه ساختاری گسترده‌ای دارد.

سعادت گفت: در قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی، یک سری از موضوعات مربوط به روستا از وزارت جهاد سازندگی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد. وزارت جهاد سازندگی عملا منحل شد و هیچ رگه‌ای از انجام وظایف جهاد سازندگی در جهاد کشاورزی نمی‌بینیم. حرف ما این است که روستاییان نباید گروگان کشاورزی باشند. ۹۰ درصد کشاورزی ما روستایی است، چون فرایند سنتی است.

خوئینی گفت: در حال حاضر روستا‌ها ۲۶ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند، اما میزان اعتباراتی که به این بخش تخصیص داده می‌شود همواره کمتر از ۱۰ درصد است. اگر به قانون اساسی رجوع کنیم که تبعیض ناروا را نفی کرده، این نسبت باید در روستا بهبود پیدا کند. ما فرصت آزمون و خطا نداریم و باید متولی روستا‌ها با دقت انتخاب شود. کسی منکر متولی بودن جهاد کشاورزی در عرصه تولید کشاورزی نیست. من معتقدم تولید یک متولی، عمران و آبادانی یک متولی و موضوعات فرهنگی و اجتماعی هم یک متولی مشخص داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.