رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: آینده و وزارت آموزش دو عنصر تفکیک ناپذیر هستند و رابطه گسترده با یکدیگر دارند. بذر اقتدار جامعه در تمام ساحتها مدرسه است. مدرسه اگر قوی شود کشور نیز قوی میشود. نقش معلم راهبردی ترین عنصر آموزش مدارس است. معلمان معماران آینده کشور هستند.
صحرایی افزود: آموزش و پرورش در آینده هر کشوری بسیار مهم است. یکی از ویژگیهای اصلی آموزش و پرورش آینده نمایی است. آموزش و پرورش یک آینه است که هم گذشته ما را نشان میدهد و هم آینده ما را ترسیم میکند. به مقام معظم رهبری این اطمینان را دادیم که میزان اهتمام تمامی ارکان مدیریتی کشور نسبت مستقیمی دارد با میزان اعتماد این مسئولان به آینده. هر چه اعتماد به آینده بیشتر شود تلاش مسئولان و جامعه برای ساختن ایران بهتر میشود.
وی با اشاره به کلیدواژه مدرسه قوی، ایران قوی گفت: دلیل انتخاب چنین واژگانی این است که ما به شدت باور داریم که امنیت و اقتدار ما و قدرت ما از مدارس قوی میگذرد. مدرسه جایی است که بذر اقتدار ما در آن میروید. مدرسه آینده جایی است که قوه تخیل دانشآموزان در آن رشد میکند. باید یادگیری مشارکتی در مدارس آینده رشد کند؛ دانش آموزان در مدارس آینده تمرین میکنند تا یک شهروند مسئول و پاسخگو باشند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس باید دالان ورود به زندگی باشد نه راه ورود به دانشگاه تاکید کرد: ۱۲ سال از با کیفیتترین سالهای عمر یک فرد در مدرسه سپری میشود. واقعاً باید از خود بپرسیم که این ۱۲ سال چقدر میتواند ضامن کیفیت ۱۲ سالهای بعدی فرد باشد.
وی با تاکید بر اینکه مدرسه نقطه تولید قدرت ملی است هم گفت: مدرسه امیدستان هر کشور است. مدرسه جایی است که نشاط و آرامش اجتماعی در آن رقم میخورد؛ توجه به مدرسه موجب برطرف شدن بسیاری از کاستیهایی است که وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه برای برخی از مدیران لزوم تحول و پذیرش تحول خواهی دشوار است، ادامه داد: پذیرش تحول به پذیرش آینده بهتر منجر میشود و این تحول خواهی نیازمند یک فرهنگسازی جدی است. همین تحول خواهی هم از ضروریات توجه به مدارس آینده است.
صحرایی با انتقاد از تداوم اداره سنتی مدارس افزود: هنوز نیمکتهای مدارس ما به زمین چسبیده و دانش آموزان پشت سر همدیگر مینشینند در حالی که دانش آموزان باید در کلاس درس روبروی هم قرار بگیرند نه اینکه پشت هم بنشینند. معلم هم جدا از دانش آموزان بر یک میز و صندلی مینشیند. این فضای نامناسب در کلاسهای درس به بروز خلاقیتهای دانشآموزان منجر نمیشود.
وی با تاکید بر اینکه مدرسه جایی است که همه چیز از آن و با آن آغاز میشود؛ گفت: ایمان به این موضوع در بین دانش آموزان و معلمان ایجاد نمیشود مگر با یک تحول عظیم و عمیق. اول هم باید این تحول از مدیران شروع شود.
صحرایی با اشاره به ساحتهای مختلف تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد: در مدارس آینده باید با مناسب سازی و استفاده از مصالح سبک روح اسلامی و ایرانی به مدارس تزریق شود. مدرسه جایی است که روح هویتی ایرانی اسلامی در آن شکل میگیرد و معلم معمار این روح هویتی است.
وی به لزوم آموزش معلمان در دورههای ضمن خدمت اشاره و خاطرنشان کرد: امروز آموزش معلمان یکی از مهمترین نیازهای کشور با یک قدمت دو دههای است. امر تعلیم و تربیت هم موضوع پیچیدهای است در حالی که برخی فکر میکنند به راحتی میتوانند معلم شوند. اگر نهضت آموزش معلمان در مدارس ما شکل بگیرد مدارس آینده ما جریان ساز و پیشرو در تربیت یک نسل ارزشمند خواهند بود.
صحرایی با تاکید بر اینکه ویژگی دیگر مدارس آینده استفاده از فناوریهای مدرن و به روز است؛ افزود: همه مدارس آینده باید به هوش مصنوعی سکوها و برنامههای کاربردی هوشمند مجهز شوند. رویکردهای نوین آموزشی هم باید در مدارس آینده مورد توجه قرار گیرد. به جای اینکه مدارس موازی با مدارس رسمی را ایجاد کنیم باید به فکر ارتقای وضعیت مدارس فعلی باشیم. تنوع مدارس گوناگون با آینده نوین مدارس نسبتی ندارد. باید تنوع مدارس کاهش یابد و این یکی از مأموریتهای ماست.
وی در پایان اظهار کرد: ما باید برای کودکستانها نیز بودجه در نظر بگیریم چرا که آینده کشورمان در دست کودکان است.