ضرورت آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک برای ثبت جهانی

فرمانده سپاه حضرت ابالفضل (ع) لرستان گفت:برای تخلیه و ساماندهی محدوده ی قلعه فلک الافلاک و تسریع در ثبت جهانی آن شبانه روز تلاش می‌کنیم.

فرمانده سپاه حضرت ابالفضل (ع) لرستان گفت:برای تسریع در ثبت جهانی قلعه فلک افلاک وکمک به توسعه ی صنعت گردشگری و رونق اشتغال در استان، شبانه روز تلاش می‌کنیم ستادفرماندهی سپاه حضرت ابالفضل(ع) لرستان را در کمترین زمان ممکن به مکان دیگر منتقل کنیم.

 سردار نعمت اله باقری گفت:بنابه تأکید سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر تخلیه ی ستاد فر ماندهی سپاه حضرت ابالفضل (ع) از جوار قلعه ی فلک افلاک شبانه برای ثبت جهانی این اثر در میراث جهانی یونسکو و رونق اشتغال شبانه روزی تلاش می کنیم که هر چه سریعتر این اتفاق انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۵ دی ۱۴۰۲
متاسفانه در زمان پهلوی حریم قلعه رعایت نشده اطراف ان پادگان و دانشگاه ساخته بودن . دامنه ی تپه ای که قلعه روی ان قرارگرفته به سمت غرب قلعه و موجب استحکام هرچه بیشتر آن می شده ،متاسفانه برای احداث خیابان، بریده شده یعنی دیواره ای که در نتیجه برش دامنه ایجاد شده، نزدیک ۱۰ متر ارتفاع دارد . درواقع ریشه قلعه را تراشیدن( اگرجمله درستی باشد)
و ارتباطش با دامنه محکم آن قطع شده. در واقع از چهار طرف قلعه خاک برداری شده و و میشه گفت تقریبا فقط خود ساختمان قلعه باقی مانده . چند سالپیش هم جهت استحکام آن ستون هایی از سیمان کنار دیوارها پی ریزی و نصب کردن . برای این کار علاوه براینکه سنگ و خاک بیخ دیوار برداشته شده، خود ستون ها که به شکل خوابیده روی تپه قراگرفته اند از دو طرفشون شیارهایی وجود دارد که در اثر جاری شدن آب ایجاد شده و وقتی باران می باره خاک زیر قلعه رو بیشتر می شوره ومی بره. علت ایجاد این جوی ها کنار ستون ها خود همین کارغلطی بوده که انجام دادن . درصورتی که اگر به صورت طبیعی می ماند ماندگاریش بیشتر می شد.
در اطراف قلعه به فاصله یک کیلومتر نباید هیچگونه خاکبرداری میشد و اجازه هیچ ساخت سازی نباید میدادن . دامنه های قلعه بسیار محکم بوده و اگر باقی می ماند قلعه محکمتر و چشم اندازی کم نظیر به نمایش می گذاشت به نظربعید میرسه که ثبت جهانی بشه چون جز ساختمانی لرزان و اسمش چیزی باقی نمونده.
فقط باید افسوس خورد به حال قلعه شاپورخاست وبس.