هشدار دامپزشکی کرمان برای محافظت از دام‌ها در مقابل سرما

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: کشاورزان برای محافظت از دام‌ها در برابر سرما و بیماری‌های مستعد در فصول سرد مراقبت کنند.

زین الدینی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با اشاره به اینکه کنترل بیماری‌های دام وطیور با توجه به امنیت غذایی، تامین فرآورده‌های سالم دام و طیور، اقتصاد دامپروری و معیشت دامداران دارای اهمیت به سزایی می‌باشد گفت: دامداران عزیز بایستی یا توجه به شروع فصل سرما و کاهش دما و احتمال شیوع بیماری‌های تنفسی و ویروسی دام‌ها جهت حفاظت از دام‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه مناسب سازی تاسیسات دامداری برای تامین دمای مناسب و بهبود شرایط تهویه در اماکن دامی در فصل سرما دارای اهمیت فراوانی است بیان کرد: تراکم دام، بسته بودن فضای نگهداری دام‌ها در شب، عدم جمع آوری کود و فضولات و خیس بودن بستر سبب تولید گاز‌های سمی مثل آمونیاک و آسیب به سیستم تنفسی دام و درگیری ریه‌های دام می‌شود، بنابراین تهویه مناسب برای جایگاه نگهداری دام در شب که بدلیل سرما درب و پنجره بسته می‌شود باید موردتوجه قرار گیرد.

زین الدینی تصریح کرد: علاوه بر بیماری‌های تنفسی شایع در فصل سرما یکی دیگر از مواردی که در این زمان باید به آن توجه شودآب سرد و علوفه یخ زده است که توصیه می‌شود دامداران نسبت به عایق بندی منبع ذخیره آب اقدام و تا حد امکان آبشخور‌ها را در اواخر شب تخلیه و آب گرم در اختیار حیوانات قرار دهند.

وی با اشاره به نقش مکمل‌ها جهت پیشگیری از بیماری‌های دامی علی الخصوص در زمان سرما افزود: مکمل‌های ویتامینه و مواد معدنی را می‌توان در هنگام تغذیه دام‌ها بصورت دستی به علوفه اضافه کرد خصوصا در مناطقی که فقرمراتع دیده می‌شود و مراتع از نظر مواد معدنی، مواد ویتامینه و ... ضعیف است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان تصریح کرد: دامداران می‌توانند جهت پیشگیری از ابتلای دام‌ها به بیماری‌های شایع در فصل سرما و دریافت مشاوره، به شبکه دامپزشکی و کارشناسان مربوطه مراجعه کنند.

برچسب ها: دامپزشکی ، سرما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.