فعالان کشاورزی خراسان رضوی واردات نهاده‌های دامی را بر عهده گرفتند

رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: فعالان حوزه کشاورزی استان واردات نهاده‌های دامی را در قالب تشکیل کنسرسیومی برعهده گرفتند.

احمد سلحشور رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: هدف از تشکیل این کنسرسیوم تمرکززدایی و شکستن انحصار در واردات نهاده‌های دامی در کشور است چرا که واردات ۷۰ تا ۸۰ درصد از نهاده‌های دامی در کل کشور در انحصار ۲ یا سه شرکت در تهران است.

او افزود: خراسان رضوی با مشکلات متعددی در حوزه تامین نهاده‌های دامی مواجه است و دسترسی مطلوبی به بازار‌های خوب نهاده نداشته است و در همین چند ماه گذشته استان در تامین سویا با مشکل جدی مواجه شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: کنسرسیوم تامین نهاده‌های دامی به صورت نمونه متشکل از فعالان حوزه کشاورزی و دام و طیور و صنایع وابسته استان خراسان رضوی است و مسوولیت تامین و واردات نهاده‌های دامی را بر عهده می‌گیرد که در صورت موفقیت این کنسرسیوم، طرح مزبور به سایر استان‌های کشور نیز تسری می‌یابد.

سلحشور بیان کرد: با موافقت ضمنی وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی، درصدد هستیم سهمیه ارزی استان در حوزه نهاده‌های دامی را در اختیار این کنسرسیوم قرار دهیم تا بتواند واردات نهاده و توزیع آن را نیز مدیریت کند.

او تصریح کرد: در صورت تشکیل این کنسرسیوم و واگذاری واردات نهاده‌های دامی به استان، اگر منافعی در این بخش وجود دارد به دست خود کشاورزان خواهد رسید.

رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: نیاز سالانه استان به نهاده دامی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن معادل ۵۰۰ میلیون دلار به اضافه افزودنی‌ها (ویتامین و اسید آمینه) است.

سلحشور کل بهره برداربخش کشاورزی در خراسان رضوی را ۳۶۲ هزار و ۴۲۲ واحد، کل بهره بردار بخش زراعی استان را ۲۸۱ هزار و ۷۲۹ واحد، تعداد واحد‌های بهره بردار باغی استان را ۱۷۷ هزار و ۵۶۱ واحد و تعداد بهره بردارگلخانه ای استان را سه هزار و ۱۷۵ واحد ذکر و بیان کرد: میزان اشتغال در حوزه های مزبور شامل ۳۸ هزار و ۱۰۷ زن و ۳۲۳ هزار و ۹۴۱ نفر مرد می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.