مالکی زاده مدیرکل بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در امر تجارت سه موضوع برای حوزه دریایی و بندری بسیار مهم و حیاتی است گفت: ارزان تر بودن جا به جایی کالا و سریع تر بودن وایمن تر بودن از مهم ترین عوامل در حوزه دریایی و بندری است بنابراین افزایش سرعت و تسریع در اجرای تخلیه و بارگیری کالا می تواند بسیار موثر باشد.
وی افزود: به طور قطع تمایل سیستم بازرگانان و تجار بر این خواهد بود که راهی پیدا کند که کالای خود را سریع تر ترخیص کند که بتواند در بازار نقش بهتری را ایفا کند.
مالکی زاده بیان کرد: ممکن است به دلیل طولانی تر شدن و انتظار نوبت محاسبات آنها را در امر جا به جایی بهم می ریزد.
وی با اشاره به اینکه زمانی طولانی شدن مدت تخلیه و بارگیری کالا دست بنادر نیست گفت: در یک بازه زمانی برای آنکه فقط یک کالا از کشتی تخلیه شود گاها چندین روز منتظر می مانیم تا دستگاه های مانند وزارت بهداشت، گمرک این اجازه را به ما بدهد.
او اظهار کرد: عواملی مانند گمرک و وزارت بهداشت و استاندارد در این زمان نقش دارند و بنادر فقط در جا به جایی فیزیکی نقش داریم.
او با اشاره به اینکه ظرفیت تخلیه بارگیری به یک عامل و شرایط بستگی ندارد گفت: این فرایند را از زمان پهلوگیری شناور تا زمانی که از بندر خارج می شود مورد محاسبه قرار می گیرد و تنها زمانی که شناور برای تخلیه بارگیری محیا است مورد محاسبه قرار میگیرد.
مدیرکل بندر آبادان بیان کرد: اگر منظور این است که چقدر طول میکشد که یک شناور برای تخلیه محیا شود که آن ساعتش مشخص است و آن به زمان و میزان بسته بندی و ... بستگی دارد.
مالکی زاده اظهار کرد: نکته ای که وجود دارد آن است که بخش عمده پروسه بازمیگردد به زمان انتظاری که شناور مهیا میشود و یا کالا مهیا میشود که تخلیه شود و آن مربوط به نهاد و سازمان من نیست مربوط به برخی سازمان ها مثل گمرک و سازمان های بهداشتی مثل وزارت بهداشت یا استاندارد یا جهاد که باید مجوز صادر کنند که کالا تخلیه شود چرا که یک تایم تخلیه و یک تایم انتظار نوبت وجود دارد که باید منتظر بمانند تا تخلیه کالا انجام شود.