مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: بارور کردن ابر‌ها منجر به افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بارندگی‌ها می‌شود.

مجید کوهی گفت: بشر می‌تواند تا حدی در اقلیم تغییر ایجاد کند که آن هم مقطعی است ، برای مثال بارورسازی ابرها یک نوع دستکاری جوی است که به صورت مقطعی و نقطه‌ای امکان‌پذیر است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با بیان این که دستکاری کلی اقلیم از سوی انسان از نظر علم هواشناسی امکان‌پذیر نیست ، در خصوص اثر پدیده دور پیوند ال نینو در استان نیز افزود: پدیده دور پیوند الگویی است که یک نقطه از جهان اتفاق می‌افتد و آثار آن در سایر نقاط جهان دیده می‌شود. پدیده ال نینو در اقیانوس آرام جنوبی رخ می‌دهد که اثر آن در خاورمیانه و ایران دیده می‌شود . این پدیده هر ۲ تا هفت سال رخ می‌دهد و بازه اثر آن ۹ تا ۱۲ ماه است.

به گفته او، نظر سازمان هواشناسی این بوده است که این پدیده در کنار سایر دور پیوندها اثر خواهد داشت ولی در استان با مشورت همکاران و نظر جمعی به این نتیجه رسیدیم که این پدیده در اردبیل این پدیده اثر نخواهد داشت و به اطلاع مسئولان استان هم رسانده شد ، ضمن اینکه این پدیده در کنار سایر دور پیوندها اثراتی در استان خواهد داشت.

کوهی افزود: کل کشورها و از جمله کشور ما درگیر تبعات و آسیب‌های پدیده تغییر اقلیم هستند. در این پدیده اصلی‌ترین موضوع افزایش گازهای گلخانه‌ای اعم از دی اکسیدکربن ، متان و مونوکسید نیتروژن است که عامل انسانی آن حمل و نقل ، کشاورزی و تولید گرماست.

به گفته این کارشناس هواشناسی ، گازهای گلخانه‌ای همانند پتو کل کره زمین را احاطه کرده باعث افزایش دما می‌شود.

کوهی افزود: کشورما از نظر اقلیم در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد که کم بارشی در ذات این منطقه است اما نکته مهم این است که در حالی که میانگین بارش مناطق خشکی کل دنیا ۷۵۰ میلی‌متر و در ایران هم ۲۳۵ میلی‌متر است.

او در خصوص بارش‌های کم فصل پاییز استان اردبیل هم گفت: علت اصلی که بارش‌های فصل پاییز ضعیف‌تر شد ماندگاری هوای گرم در شمال آفریقا و سرازیر شدن آن از شرق اروپا بود که باعث شد سامانه‌های مدیترانه‌ای تضعیف شده و بارش‌های پاییز کم شود ، در عین حال نباید فراموش کرد که از اول مهر تا پایان مهر ۷۰ درصد افزایش بارش داشتیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار