در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران

علت اولیه وقوع حادثه هواپیمایی آموزشی ساوجبلاغ اعلام شد

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفت: علت اولیه سقوط هواپیمای آموزشی حاکی از آن است که سانحه خارج از منطقه پروازی رخ داده و خلبان نتوانسته از کوه مرتفع عبور کند.

حسن رضایی فر مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی کشور گفت: علت اولیه سقوط هواپیمای آموزشی حاکی از آن است که سانحه خارج از منطقه پروازی رخ داده و خلبان نتوانسته از کوه مرتفع عبور کند.

وی ادامه داد: در پی کسب اطلاع از وقوع سانحه ۱۹ دی برای یک پرواز آموزشی در حوالی منطقه ساوجبلاغ استان البرز، هماهنگی‌های لازم با سایر نهاد‌های مربوط با فرایند تجسس و نجات انجام شد و پس از پیدا شدن لاشه هواپیما در کوهستان‌های شمالی روستای وشکین ساوجبلاغ در ۲۰ دی سریعاً تیم بررسی سانحه به محل وقوع سانحه اعزام شدند و تحقیقات میدانی صورت گرفت که گزارش اولیه سانحه به همراه اقدامات انجام شد.

رضایی فر بیان کرد:   تحقیقات  اولیه نشان می‌دهد که هواپیمای سقوط کرده یک هواپیمای سبک ۲۸ Piper به علامت ثبت EP-SCB  بوده و معرف پروازی PIS۸۶ خلبان و دانشجو برای انجام پرواز آموزشی محلی از باند ۳۰ فرودگاه بین المللی پیام کرج به پرواز درآمده و پس از انجام ۶ مورد نشست و برخاست روی باند ۳۰ فرودگاه، درخواست پرواز به منطقه شمال فرودگاه (C۲۶) در حوالی هشتگرد نموده که مجوز پرواز به منطقه مذکور با ارتفاع ۶۵۰۰ پایی صادر شده است. پرواز مذکور درساعت ۱۳:۳۹ دقیقه ورود به منطقه را به واحد برج فرودگاه پیام گزارش کرده است.

مدیر کل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی کشور اظهار کرد: در ساعت ۱۴:۳۵ دقیقه، متصدی برج کنترل فرودگاه، پرواز را صدا زده که پیامی دریافت نمیکند و پس از آن جویای پرواز از واحد دیسپچ مرکز شده که نتیجه‌ای دربرنداشت،   بنابراین  عملیات تجسس و نجات شروع می‌شود.

وی افزود: بطور همزمان پیامی از مرکز تجسس و نجات بین المللی به مرکز تجسس و نجات اداره کنترل ترافیک هوایی کشور مخابره شده که هشدار برخورد هواپیما با زمین (ELT (در ساعت UTC۱۰:۳۱ (۱۴:۰۱ بوقت محلی (توسط ماهواره Cospas-Sarsat درمنطقه شلمزار) شمال هشتگرد دریافت شده که عملیات نجات هوایی و زمین شروع گردید. یک فروند بالگرد و یک هواپیمای آموزشی به تجسس هوایی مشغول شده که با توجه به ارتفاع زیاد منطقه موفق به تعیین محل سقوط نشدند و بدلیل غروب آفتاب عملیات تجسس هوایی متوقف گردید.  

او گفت: با توجه به آماده باش مدیریت‌های بحران استان‌های البرز و قزوین، نیرو‌های امدادی زمینی، هلال احمر، کوهنوردان در منطقه تقسیم شده و جستجوی زمینی شروع شده و سریعاً کمیته هدایت بحران در مرکز هلال احمر شهر کرج تشکیل گردید و باحضور تیم بررسی سانحه در کمیته، اطلاعات ماهواره‌ای محل وقوع سانحه مرور شده و سپس برنامه ریزی برای پرواز بالگرد اورژانس هوایی با قابلیت پرواز ارتفاع بالاتر از فرودگاه پیام انجام شد و بطور همزمان جستجوی زمینی ادامه داشت.

وی  بیان کرد؛ تیم بررسی سانحه نیز از محل سانحه بازدید بعمل آورده و مشخص شد که هواپیما نزدیکی یکی از قلل مرتفع منطقه به کوه برخورد کرده و دچارآتش سوزی شده و متأسفانه در این سانحه هر دو سرنشین هواپیما جان خود را از دست داده اند.

رضایی فر  توضیح داد: محل وقوع سانحه خارج از منطقه پروازی تعیین شده  بوده  و شواهد حاکی از آن است که هواپیما به سمت شمال و کوهستان پرواز را ادامه داده و با گذشتن از دره‌های کوه ستان به مسیر خود ادامه و با مشاهده دامنه کوه مرتفع، قصد عبور از آنرا داشته، ولی موفق به آن نشده و بطور افقی به دیواره باالی قله برخورد کرده است. ارتفاع محل وقوع سانحه حدود ۹۰۰۰ پا از سطح دریا است.

او یادآور شد: این گزارش اولیه فقط با هدف پیشگیری از سوانح مشابه صادر شده و فعلاً فاقد نتیجه گیری بوده و فعالیت‌های کارشناسی تیم بررسی سانحه ادامه داشته و پس از تکمیل اطلاعات، مستندات و مدارک لازم، موضوع بررسی شده و متعاقباً گزارش نهایی بررسی سانحه منتشر می‌شود.

برچسب ها: حمل ونقل ، هواپیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۳ دی ۱۴۰۲
پرواز هواپیماهای سبک در مناطق کوهستانی باید ممنوع بشه مگه اینکه رادار پرواز در مه داشته باشن
آخرین اخبار