دانشمندان منشا مدار‌های رادیویی اسرارآمیز در جهان را که در اعماق فضا وجود دارند فاش کردند.

اخترشناسان توانستند رمز و راز محافل غول پیکر امواج رادیویی را که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ در اعماق فضا شناور بودند، حل کنند. تیمی از دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، دریافتند که محافل رادیویی عجیب (ORC) از جریان تشکیل شده اند باد‌های ناشی از حوادث انفجاری مانند انفجار ستاره.

به گفته روزنامه دیلی میل بریتانیا، اخترشناسان مشخص کرده اند که وقتی ستاره‌های عظیم در نزدیکی یکدیگر می‌میرند و منفجر می‌شوند، این نیرو گاز اطراف آن‌ها را به سمت بیرون سوق می‌دهد و باد‌هایی را با سرعت بیش از ۱۲۰۰ مایل در ثانیه ایجاد می‌کند.

نیروی فوق العاده‌ای که توسط وزش باد جریان ایجاد می‌شود، پوسته‌هایی را ایجاد می‌کند که مدار‌های امواج رادیویی را تشکیل می‌دهند که می‌تواند بیش از ۵۰ هزار برابر قطر راه شیری باشد.

آلیسون کویل گفت: این کهکشان‌ها واقعاً جالب هستند.

هنگامی که وزش باد متوقف شد، یک شوک رو به جلو گاز با درجه حرارت بالا را از کهکشان بیرون کشید و یک حلقه رادیویی ایجاد کرد و سپس یک شوک معکوس باعث شد گاز سرد به داخل کهکشان برگردد.

این شبیه سازی به گونه‌ای طراحی شده است که طی یک دوره ۷۵۰ میلیون سال اتفاق می‌افتد، که این تیم گفته است که سن تخمین زده شده ORC‌های مشاهده شده توسط اخترشناسان در گذشته را تقریبی می‌کند.

اخترشناسان محافل موج رادیویی را با استفاده از آرایه کیلومتر مربع استرالیا (ASKAP) در سال ۲۰۱۹ کشف کردند، اما آن‌ها از آنچه پیدا کردند گیج شدند. این یک کشف غیرمعمول بود که کاول و تیمش تصمیم گرفتند که چگونه و چرا شکل گرفتند.

همچنین، قبل از تلسکوپ ASKAP، ستاره شناسان ORC‌ها را تنها از طریق انتشار رادیویی رصد می‌کردند، اما به هیچ داده بصری دسترسی نداشتند.

کویل و تیمش از داده‌های تصویربرداری نوری و مادون قرمز استفاده کردند تا مشخص کنند که ستاره‌های داخل کهکشان ORC ۴ شش میلیارد سال سن دارند.

کویل گفت: "یک انفجار شکل گیری ستاره در این کهکشان رخ داده است، اما حدود یک میلیارد سال پیش به پایان رسید. "

Askap سریعترین تلسکوپ جهان است که از ۳۶ آنتن، هر قطر ۱۲ سانتی متر تشکیل شده است و برای تشخیص صد‌ها کهکشان اضافی برای درک چگونگی شکل گیری و تکامل کهکشان‌ها، از جمله چگونگی تکامل کهکشان زمین ایجاد شده است.

منبع: الیوم السابع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.