معاون میراث‌فرهنگی وزارت گردشگری گفت: میراث‌فرهنگی هر ملت، گویای راز‌های هزاران ساله هر ملت و جامعه‌ای است که نسل به نسل، حفظ شده و به ما رسیده است.

علی دارابی معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صبح امروز پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ در مراسم افتتاحیه نمایشگاه شکوه ایران باستان که در محل در کاخ موزه شهر ممنوعه پکن، برگزار شد، اظهار کرد: میراث‌فرهنگی هر ملتی نشانه تفکر، خلاقیت، هویت، تمدن، سنت‌ها، آئین و رسوم، عقاید و پایه‌های تاریخ و فرهنگ جوامع انسانی است. میراث‌فرهنگی گویای راز‌های هزاران ساله هر ملت و جامعه‌ای است که نسل به نسل، حفظ و صیانت شده و امروز به دست ما رسیده است.

او ادامه داد: در این میان دو تمدن کهن آسیا یعنی ایران و چین از چنین موهبتی برخوردار بوده‌اند. به‌گونه‌ای که آنچه از گذشته‌های دور این دو تمدن بجای مانده امروزه در قلمرو میراث بشری جای گرفته است.

دارابی گفت: از سوی دیگر این دو کشور به گواهی اسناد و مدارک معتبر تاریخی دارای پیشینه طولانی از روابط دو سویه بوده و همواره در تلاش برای گسترش این روابط بوده‌اند. ایران و چین وارثان تعاملی کهنسال هستند که یکی از نخستین گام‌های آن بیش از دو هزار سال پیش بر جاده ابریشم گذاشته شد و روایت‌های فرهنگی بسیاری که بر موج‌های خلیج‌فارس، بندر سیراف، هرمز و دریای چین با یکدیگر مبادله کرده‌اند.

معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی ادامه داد: موزه‌ها به‌عنوان یکی از کانون‌های مهم فرهنگی نقش تاثیرگذاری در معرفی فرهنگ‌های بشری داشته‌اند و بسیاری از مردم در موزه‌ها این فرصت کم نظیر را به دست می‌آورند که از نزدیک با هنر، فناوری، اندیشه و باور‌های گذشتگان خود و فرهنگ‌های سایر کشور‌ها آشنا شوند. 

این مسئول یادآور شد: موزه‌ها از این نظر حلقه ارتباطی ما با فرهنگ‌های گذشته و همچنین سایر ملت‌ها هستند. امروزه مردم کشور‌های مختلف در کنار توجه به میراث ملی به میراث کشور‌های دیگر نیز بها می‌دهند و جامعه جهانی کنونی و ارتباطات گسترده میان مردمان باعث عمق این شناخت و اندیشه شده است و این آثار در قالب بخشی از میراث بشری و به نوعی بخش دیگری از میراث خودشان بررسی و تحلیل می‌شوند. 

دارابی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از همین روست که موزه‌های بزرگ جهان تلاش می‌کنند با برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار فرهنگ‌های دیگر و متقابلا با ارسال آثار کشورشان به موزه‌های سایر کشورها، امکان بازدید و دیدار مردم کشور‌های جهان با این آثار را فراهم آورند. موزه‌ها گنجینه و نماد داشته‌ها و نفایس تاریخی هر کشوری هستند، راهنمایی برای نگاه به گذشته و راه طی شده و راهنمایی برای حرکت امیدوارکننده به آینده است. 

او یادآور شد: موزه‌ها نقش بزرگی در توسعه مناسبات، همزیستی مسالمت‌آمیز و گسترش صلح و دوری از منازعات دارند. موزه‌ها امروزه رابط معناداری با توسعه همه جانبه دارند. 

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی افزود: میراث‌فرهنگی ایران هم در مقام یکی از کشور‌های با سابقه فرهنگی غنی و طولانی مورد توجه موزه‎‌های مختلف جهان بوده است و این بار موزه‌های چین میزبان این آثار ارزشمند است تا مردم کشور چین با ظرایف و ویژگی‌های هنر ایرانیان در طول دوره‌ای طولانی از نزدیک آشنا شوند. آثاری که عمق و دیرینگی ارتباطات فرهنگی میان دو کشور را به خوبی نشان می‌دهد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار