وظیفه گفت: با توجه به کاهش بارندگی نسبت به دوره نرمال و خشکسالی برفی، کشاورزان مدیریت آبی را در دستور کار قرار دهند.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی گفت: بنابر نقشه های هواشناسی طی امروز و فردا در استان های کردستان و  آذربایجان غربی و همچنین تا دوشنبه هفته آینده با عبور امواج توده ای هوای سرد از عرض های شمالی برای شمال غرب، تاحدودی غرب و سواحل شمالی بارش های نسبتا خوبی انتظار می رود.

به گفته او، طی امروز و فردا در مناطق تهران و شمال مناطق مرکزی بارندگی انتظار می رود، اما میزان آن قابل توجه نیست.

وظیفه با بیان اینکه دما طی این هفته و هفته بعد از متوسط بلندمدت بالاتر است، افزود: براساس نقشه‌های هواشناسی  طی یک تا ۲ هفته آینده وضعیت بارش‌ها بشدت کمتر از نرمال است. کمااینکه از ابتدای سال آبی تاکنون میزان بارش‌ها ۴۸ تا ۴۹ درصد کمتر از نرمال است.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: کم بارشی در استان های تهران، سمنان، خراسان رضوی، نیمه شرقی و استان های جنوبی فارس کمتر از نرمال و تنها در استان های گلستان، خراسان شمالی و شرق مازندران نرمال است.

او افزود: مدل های عددی نشان می دهد که طی دو ماه باقی مانده زمستان گرایش به کم بارشی بیشتر است، گرچه با قطعیت نمی توان این موضوع را اعلام کرد چراکه شرایط جوی به فعالیت توده هوای قطبی بستگی دارد.

این مقام مسئول در توصیه به کشاورزان گفت:  بارش های کمتر از نرمال و دمای بالاتر از نرمال منجر به ذوب برف در ارتفاعات و هوای گرم می شود، لذا با احتمال بالا خشکسالی برفی خواهیم داشت که این موضوع عواقب جدی در فصل گرما برای کشاورزان به همراه دارد.

به گفته وظیفه، تا پایان فصل بهار بدلیل کم بارشی شدید برف، مراتع و علوفه زارها کم آب می شوند که این موضوع اثر خود را در بخش دامداری می گذارذ. هرچند ازالان زود است که راجع به وضعیت مراتع و علوفه زارها در فصل بهار صحبت کنیم.

رئیس مرکز خشکسالی افزود: با استمرار کم بارشی ها، کشاورزان از کشت بهاره در استان های کم بارش باید اجتناب کنند، لذا این موضوع  کشت بهاره به وضعیت بارش در 2 ماه آتی بستگی دارد.

او با تاکید بر این موضوع که کشاورزان مدیریت مصرف آب را در دستور کار خود قرار دهند، گفت: با توجه به کاهش مخازن پشت سدها، برخی شهرها برای تامین آب شرب هم تحت فشار هستند، لذا در صورت بارش های نرمال در ماه های آتی هم، فراوانی آب ناشی از کم بارشی های اخیر نخواهیم داشت.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار