رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر قزوین گفت: در حال حاضر چهار هزار و ۷۲۰ مورد مشکوک به دیابت و ۱۰ هزار و ۲۵۶ مورد نیز مشکوک به فشار خون بالا در سطح استان شناسایی شده اند.

نسرین تنکابنی رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر قزوین با اشاره به رتبه دوم استان در حوزه دیابت کشور طی سال ۷۹، گفت: براساس آخرین پیمایش صورت گرفته در سال ۱۴۰۰، قزوین از نظر بیماری دیابت جایگاه یازدهم را به خود اختصاص داده است.

تنکابنی تاکید کرد: براساس پویش ملی سلامت استان که از ۲۰ آبان ماه امسال صورت گرفته، در حال حاضر چهار هزار و ۷۲۰ مورد مشکوک به دیابت و ۱۰ هزار و ۲۵۶ مورد نیز مشکوک به فشار خون بالا در سطح استان شناسایی شده اند.

وی ادامه داد: با توجه به مطالعاتی که طی سال ۱۴۰۰ در سطح استان قزوین انجام شد توقع داشته ایم که ۱۳ درصد از افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت و ۳۳ درصد از افراد بالای ۱۸ سال نیز مبتلا به فشار خون بالا باشند.

تنکابنی اضافه کرد: طبق تحقیقات و مطالعاتی که در گذشته انجام شده، حدود ۱۰۷ هزار بیمار دیابتی در سطح استان قزوین وجود دارد که ۴۷ هزار مورد از آن‌ها شناسایی شده اند و این به معنی آن است که از هر ۱۰۰ شهروند این استان، ۱۴ مورد مبتلا به دیابت هستند.

این مسئول به شهروندان هشدار داد: افرادی که یکی از عوامل خطرزا از جمله سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری، کم‌تحرکی و چاقی، تغذیه نامناسب و مصرف دخانیات را دارند باید بیشتر از خود مراقبت کنند و یک عامل مهم دیگر نیز سن این افراد است که بعد از ۴۰ سالگی مراقبت‌های ویژه‌تری باید صورت بگیرد، در غیر این صورت دچار مرگ زودرس می‌شوند.

رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین گفت: همانطور که ۶۵ درصد از مرگ و میر‌ها در استان قزوین ناشی از بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های دیابتی، فشارخون، سرطان و آسم است، اگر به موقع آن‌ها را کنترل کنیم، می‌توانیم از مرگ‌های زودرس زیر ۷۰سال بکاهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.