یک روزنامه آمریکایی فاش کرد کشور‌های غربی اواسط ماه گذشته میلادی در ریاض نشستی محرمانه در مورد اوکراین برگزار کردند که نتیجه بخش نبود.

منابع خبری فاش کردند که نشست محرمانه‌ای در ریاض بین مقامات اوکراینی و غربی در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۳ در مورد طرح پیشنهادی به اصطلاح صلح ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برگزار شد که به نتیجه‌ای نرسید.

بر اساس گزارش روزنامه بلومبرگ در این نشست هیچ پیشرفت قابل توجهی حاصل نشد و منابع اشاره کردند که «در طول این گفت‌وگو، متحدان اوکراین تلاش کردند تا از شرایط کی‌یف در مذاکره با روسیه حمایت کنند.»

در همین حال، اوکراین و کشور‌های گروه هفت G۷ همچنان به «مقاومت در برابر درخواست برخی کشور‌های جنوب جهان برای تعامل مستقیم با روسیه» ادامه دادند. قابل ذکر است که در حالی که عربستان سعودی، هند و ترکیه در این نشست شرکت داشتند، چین، برزیل و امارات متحده عربی نمایندگان خود را به آن نفرستادند.

زلنسکی پیشتر در اجلاس گروه بیست G۲۰ که اواسط نوامبر ۲۰۲۲ برگزار شد در یک ویدئو کنفرانس گفت: «کی‌یف ۱۰ امتیاز خود را برای برنامه صلح دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از: «تامین امنیت هسته‌ای، غذایی و انرژی، مبادله زندانیان و بازگرداندن تمامیت ارضی اوکراین.»

کی‌یف مکرراً توجه را به فرمولی که تهیه کرده جلب می‌کند و به طور مداوم پیشنهادات طرف‌های ثالث را رد کرده است. او با ابتکارات واتیکان و برزیل برای دستیابی به توافق مخالفت کرد و گفت که کشورش نیازی به میانجی ندارد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز به نوبه خود تأیید کرد که طرح صلح زلنسکی یکی دیگر از روش‌های آمریکایی برای تحریک درگیری در اروپا است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز اشاره کرد که اظهارات زلنسکی در مورد صلح بدون در نظر گرفتن حقایق موجود بیان شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار