نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: در یکی از بیانات رهبر حکیم انقلاب آمده حکم کردن بین مردم مانند مثلثی است که یک ضلع آن قانون، یک ضلع آن حق و یک ضلع آن عدل است.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در دیدار سرپرست اداره‌کل امور مالیاتی استان گفت: سه اصل عدل، حق و قانون محور دریافت مالیات باشد.

وی عنوان کرد: بنابراین تنها مُرّ قانون مسئله نیست، رهبر حکیم انقلاب از مثلث قانون سخن به میان آورده‌اند، کار‌هایی در دنیا با ظاهر قانون انجام می‌شود که هیچ کس نمی‌تواند آن‌ها را قبول کند، آدم‌هایی هستند که اموال بیت‌المال را طبق قانون به غارت برده‌اند.

امام جمعه قزوین گفت: آثار مثبت مالیات باید شامل حال عموم مردم شود، در این آیات فقط سخن از سائل و محروم به میان آمده است، اما مالیات شامل ثروتمندان هم می‌شود، یعنی مالیات شامل حال همه اقشار مردم و حتی ثروتمندان خواهد شد.

وی عنوان کرد: مالیات در جمهوری اسلامی همسایه دیوار به دیوار برخی عناوین شرعی مانند زکات، خمس و انواع و اقسام نفقات است، این فضا‌ها به هم شباهت دارند، در بحث گرفتن زکات شرعی هم همین طور است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: برای مثال در روایات آمده اگر خواستید از کسی زکات گوسفندش را بگیرید، به مأمورین مالیاتی دستور دهید که به فرد بگویند گوسفندانش را یک جا جمع کند، بعد شما این گوسفندان را دو قسمت کنید، سپس به این فرد بگویید از کدام یک از این قسمت‌ها زکات را بردارم؟ او یک قسمت (مثلاً قسمت چپ) را انتخاب می‌کند، شما مجدد آن قسمت چپ را دو قسمت کنید، چندین بار این کار را انجام دهید تا به آن تعدادی برسید که باید از آن زکات برداشت کنید، یعنی بگذارید او خودش تصمیم بگیرد.

وی اضافه کرد: خدای متعال در آیه ۲۵ سوره حدید می‌فرماید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»، یعنی (به راستى ما پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آن‌ها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند)، خداوند در این آیه فرموده کاری کنید مردم خودشان برای عدل و قسط برخیزند، شما فقط بسترسازی کنید.

نماینده ولی فقیه تاکید کرد: خدای متعال در آیه ۵۸ سوره نساء می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ سَمِیعًا بَصِیرًا»، یعنی (خدا قاطعانه به شما فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانش بازگردانید و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید. یقیناً فرمان بازگردانیدن امانت و عدالت در داوری نیکو چیزی است که خدا شما را به آن موعظه می‌کند؛ بی‌تردید خدا همواره شنوا و بیناست).

امام جمعه قزوین اضافه کرد: خدای متعال در آیه ۲۶ سوره صف می‌فرماید «یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَاب»، یعنی (اى داوود ما تو را در زمین خلیفه و جانشین گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن و زنهار از هوس پیروى مکن که تو را از راه خدا به در کند در حقیقت کسانى که از راه خدا به در مى‌روند به سزاى آنکه روز حساب را فراموش کرده‏‌اند عذابى سخت‏ خواهند داشت).

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: در آیه ۵۸ سوره نساء حکم کردن به عدل آمده بود، خداوند در آیه ۲۶ سوره صف حکم کردن به حق را فرمان داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار