رییس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی گفت: بهتر است در روز‌های آلوده خودرو‌های پاک‌تر اجازه تردد داشته باشند.

سمیه رفیعی  رییس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از راهکار‌های کاهش آلودگی هوا در زمان اوج آلودگی کاهش تردد خودرو‌ها است، افزود: در زمان تدوین راهکار‌های تحقق این امر، راحت‌ترین کار یعنی نصف کردن تردد خودرو‌ها و اجرای طرح زوج و فرد دیده شده بود.

او با اشاره به اینکه راهکار‌های مقابله با آلودگی هوا در شرایط اضطراری آلودگی هوا باید به روز شود، گفت: اکنون که محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا به روش مکانیزه کنترل می‌شود و بانک اطلاعات خودرو‌ها و میزان آلایندگی آن‌ها نیز موجود است، باید راهکاری که توجیه محیط زیستی هم داشته باشد، جایگزین شود.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد: به عنوان مثال، می‌توان تردد خودرو‌های هیبریدی یا خودرو‌هایی که معاینه فنی برتر دارند در روز‌های آلوده مجاز به تردد باشند که به این ترتیب هم انگیزه خرید خودرو‌های پاک‌تر و کم مصرف‌تر بیشتر می‌شود و هم هدف قانونگذار برای کاهش بار آلایندگی و تردد خودرو‌های پاک‌تر محقق می‌شود.

او تصریح کرد: در عین حال انتظار داریم خودروسازان هم به سمت تولید خودرو‌های پاک‌تر و کم آلاینده‌تر پیش روند و هم اولویت واردات خودرو چه خودرو‌های نو و چه دست دوم با خودرو‌های هیبریدی و برقی و دارای استاندارد بالاتر آلایندگی باشد.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: دولت و وزارت صمت نیز باید با کاهش و صفر کردن تعرفه واردات قطعات مصرفی خودرو‌های برقی و هیبریدی نظیر باتری و تعرفه برق تحویلی، انگیزه متقاضیان را افزایش دهند.

رفیعی بیان کرد: فراکسیون محیط زیست مجلس آمادگی دارد در این حوزه ضمن حمایت از دولت در صورت لزوم نسبت به اصلاح قوانین اقدام کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار