مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی همدان گفت: هوشمندسازی آبیاری در ۲۰۰ هکتار از اراضی استان اجرا شده است.

امیر لاهوتیان صبح امروز در کارگروه هوشمندسازی آبیاری در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات و کشاورزی با اشاره به هوشمندسازی آبیاری در بخش کشاورزی گفت: در راستای افزایش بهره‌وری و راندمان در بخش کشاورزی حرکت به سوی کشاورزی هوشمندانه از ضروریات است. 

او با بیان اینکه منابع آبی به عنوان مهمترین و محدودکننده‌ترین عامل در بخش کشاورزی باید هوشمندانه مصرف شوندگفت: مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان از سال ۱۴۰۰ هوشمندسازی آبیاری را مورد توجه و در دستور کار قرار داده است. 

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی همدان گفت: با اجرای طرح هوشمندسازی آبیاری در مزارع پایلوت در سطح کشور و استان اعتبار مورد نیاز تصویب و اختصاص یافته است.

لاهوتیان گفت: به منظور استفاده بهتر از این اعتبار طرح در ۱۲ مزرعه با کشت‌ها و سامانه‌های مختلف آبیاری بارانی و قطره‌ای در بخش زراعت و باغبانی اجرا شده است. 

او به مساحت اجرای طرح در ۲۰۰ هکتار از اراضی استان اشاره کرد و گفت: طرح در همه شهرستان‌های استان با همکاری کشاورزان پیشرو اجرا شده است. 

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی همدان گستردگی اجرای طرح را از عوامل موثر خواند و گفت: اجرا در ۱۲ مزرعه استان کمک شایانی در توسعه آبیاری هوشمند در استان خواهد بود. 

لاهوتیان تصریح کرد: اگر با اجرای هوشمندسازی آبیاری راندمان مصرف آب را تنها در نیمی از مزارع استان که به سامانه نوین آبیاری مجهز شده‌اند به میزان پنج درصد افزایش دهیم حداقل بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب در سال صرفه‌جویی در مصرف آب خواهیم داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.