خانه بروجردی‌ها فروخته شد؟

مدتی است که خبر واگذاری خانه بروجردی‌ها در کاشان⁩ به سرمایه‌گذار هتلی که در کنار این خانه وجود دارد شنیده می‌شود.

خانه بروجردی‌ها از آثار تاریخی شهر کاشان است. این بنا که سید حسن نطنزی ساخته‌است در محله سلطان میراحمد واقع است و در نیمه دوم قرن ۱۳ هجری و در زمان قاجار ساخته شده و تحت شماره ۱۰۸۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌است.

این خانه با بادگیر‌های قرینه هلالی شکل زیبایی بر بام تالار و کلاه فرنگی روی آن یکی از زیباترین جلوه‌های معماری ایرانی را به معرض نمایش می‌گذارد. مساحت این خانه ۱۷۰۰ متر مربع و زیربنای آن ۱۰۰۰ مترمربع است؛ شامل ۲ قسمت بیرونی و اندرونی، ۲ ورودی اصلی و فرعی، هشتی، راهرو، حیاط، تابستان نشین، زمستان نشین، آشپزخانه، حیاط‌های سرپوشیده و زیرزمینی بزرگ است. خانهٔ بروجردی‌ها در دو طبقه و در قسمت جنوبی با سرداب ۳ طبقه است.

خانه تاریخی بروجردی ثبت آثار ملی شده و متعلق به دوره قاجار است. این خانه تاریخی در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ از نظر محبوبیت جاذبه توریستی به انتخاب برتر یونسکو درآمده است.

مدتی است که شایعه واگذاری خانه بروجردی‌های کاشان⁩ به سرمایه‌گذار هتل جنب این خانه، به این بهانه که آقای سرمایه‌گذار یک اداره برای میراث فرهنگی بسازد و خانه بروجردی را اجاره یا خریداری کند، شنیده می‌شود و احمد دانایی‌نیا رئیس میراث فرهنگی کاشان هم در واکنش به این موضوع، اصل واگذاری خانه بروجردی‌ها به بخش خصوصی را تایید کرده است.

صندوق احیاء برنامه‌ای برای واگذاری خانه بروجردی‌ها ندارد

پیرو اخبار منتشره در خصوص واگذاری خانه تاریخی بروجردی‌‌ها، شهاب شکری طلایی، مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء اماکن تاریخی گفت: مرجع واگذاری و مشارکت پذیری مردم برای مرمت و احیای بناهای تاریخی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، صندوق توسعه و احیاء بناهای تاریخی و فرهنگی است و این صندوق فعلاً هیچ گونه برنامه‌ای برای جذب مشارکت مردم برای احیاء و مرمت این بنا نداشته و ندارد.

وی افزود: طبیعی است که هرگونه تصمیم و اقدام صندوق برای مشارکت مردم در احیاء بناهای تاریخی از طریق مراجع رسمی مانند سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) و سایت صندوق احیاء اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار