مقالات برگزیده همایش مناظرات رضوی اردبیل معرفی شدند

هشتمین دوره همایش بین المللی علمی پژوهش گفتگو و مناظرات رضوی با معرفی و تجلیل از پدیدآورندگان ۱۰ مقاله برگزیده و رونمایی از دو کتاب در اردبیل به کار خود پایان داد.

مرتضی سعیدی زاده، مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در اختتامیه هشتمین همایش گفتگو و مناظرات رضوی در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: در بیستمین دوره این جشنواره، چهار اقدام پژوهشی داشتیم که این جلسه در اردبیل، آخرین مرحله آن بود.

او با بیان اینکه مبنای این همایش گفتگو در سیره و فرهنگ اهل بیت تعریف شده بود، افزود: سیره و سنت اهل بیت (ع) مبنای قرآنی دارد و دعوت اولیای الهی نیز در واقع برای زدودن گرد و غبار عقل و هدایت انسان‌ها به رستگاری است.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) یادآور شد: در قرآن، آیات زیادی با "قال" شروع می‌شود و در بعثت پیامبر اسلام (ص) نیز "اقرا" اولین کلمه است و در واقع این روش پیامبران توحیدی است که مبتنی بر مناظره و گفت گو نیز هست.

سعیدی زاده ادامه داد: آیات به کار رفته در فضای مناظرات رضوی ضمن رواج عقلانیت توحیدی، بر نفی ظلم و مبارزه با ظالم تاکید می‌کند و امروز باید آن‌ها را با رویکرد تمدنی برای جامعه بکار ببریم.

او گفت: باید از مناظرات رضوی در سه سطح جامعه، حکمرانی کلان اسلامی و سطح بین المللی و بین ادیان بهره ببریم و بدانیم که انسداد گفتگو و مناظره در تمدن غرب نهادینه شده و اگر اینگونه نبود، امروز جنایات در غزه را نمی‌دیدیم.

انتخاب ۱۰ اثر از ۱۱۵ مقاله وارده به دبیرخانه

فائزه عظیم زاده اردبیلی، دبیر علمی همایش نیز اظهار کرد: از ۱۱۵ مقاله وارده به دبیرخانه همایش، ۵۸ مقاله به مرحله داوری راه یافته بود و ۱۹ داور که تعدادی از آن عالم قرآن بودند، آثار را در طیف‌های مختلف مناظرات رضوی بررسی کردند.

او گفت: برخی مقالات به دلیل نزدیکی نمرات به چهار داور از مناطق مختلف ایران ارسال شد و ۱۴ مقاله به عنوان منتخب در نظر گرفته شده بود و در نهایت ۱۰ مقاله برگزیده شد.

کشیش داریاوواش عزیزیان نیز در این همایش گفت: در میلاد مسیح و سال جدید ۲۰۲۴ هستیم و زمان ولادت مسیح، فرشتگان نوید صلح و سلامتی به زمین و انسان‌ها دادند و صلح پایدار لازمه زندگی خوب است و پر رنگ تربن نقطه هر دین برای صلح است.

او ادامه داد: گاهی بین فرق اسلام یا مسیحیت بزرگنمایی می‌شود و برخی استدلال‌ها موجب نفاق می‌شود و این برای جهان امروز که دنیای مدیا هست، شایسته نیست و این گفتمان‌ها باید در مدارس و رسانه‌ها طوری باشد که روح زیبای انسانیت در کالبد انسان‌ها بدمد.

او افزود: ۱۰ فرمان مسیحیت را برای زندگی خوب و دوری از نزاع داریم و از مسیح پرسیدند چگونه به ملکوت آسمان وارد شویم و مسیح می‌فرماید خداوند را با تمام جان دوست بدار و همچنین همسایه خودت را مانند خودت دوست داشته باش.

پژوهش در محتوا‌های رضوی روزآمد باشد

حجت الاسلام حسین کثیرلو، رئیس کل دادگستری استان اردبیل هم در این همایش گفت: موضوع صلح فصل مشترک اظهارات مهمانان همایش مشترک بود در واقع هیچ گروه سیاسی و سازمان بین المللی و دینی با صلح مشکل ندارد و همه قایل اند به این که باید در کنار هم در صلح و صفا زندگی کنند.

او افزود: در موضوع امام رضا (ع) و مناظرات رضوی گفتمان صلح و صفا موج می‌زند و احترام به همسایه در آموزه‌های دینی فراوان است.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل با اشاره به حادثه تروریستی کرمان و شهادت جمعی از هموطنان در این حادثه گفت: هیچ منطقی قبول نمی‌کند عده‌ای که به زیارت سردار شهید سلیمانی رفته اند را عده‌ای دیگر به خاک و خون بکشند.

حجت الاسلام کثیرلو با بیان اینکه هیچ دین و مذهبی این رفتار را تایید نمی‌کند، گفت: این جنایت وحشتناک و کودک کشی در غزه را محکوم می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد: جنگ در دنیا آداب و رسوم و قوانینی دارد، اما استکبار و اسراییل آن را نیز رعایت نمی‌کنند و فقط زور می‌گویند.

حجت الاسلام کثیرلو با بیان اینکه نتایج پژوهش‌ها باید برای نسل جوان تبیین شود، اظهار کرد: اینجا از همه ادیان در کنار هم نشسته اند و همه روایت‌ها با هم همخوان و متناسب و مورد قبول همه هستند، اما باید کاری بکنیم که اثر بخشی این گفتمان‌ها بیشتر شود و از این مجالس به جامعه خیری برسد.

امیر رجبی، مدبر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز گفت: پژوهشگران زبده و استادان و صاحب نظران مجربی در این رویداد شرکت کرده اند و صبح امروز پنل تخصصی ارایه مقالات برگزیده با داوری هیات داوران برگزار شد.

در پایان از ۲ کتاب مرتبط با گفتمان رضوی رونمایی و از صاحبان مقالات برگزیده با اهدای هدایا و الواح تقیر، تجلیل به عمل آمد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار