دانشمندان در یک مطالعه جدید، چندین شاخص خطر آتش سوزی در آمریکا را برای ارزیابی تأثیر تغییرات آب و هوایی بر خطرات آتش سوزی جنگلی بررسی کردند.

آتش سوزی در جنگل‌ها یکی از بزرگترین بلایای طبیعی در آمریکا است که جان انسان‌ها را می‌گیرد، خانه‌ها و زیرساخت‌ها را ویران می‌کند و باعث آلودگی هوا می‌شود؛ بنابراین برای پیش‌بینی و مدیریت مناسب آتش‌سوزی‌ها، مدیران کشور باید خطرات آتش‌سوزی جنگلی را درک کرده و منابع را بر اساس آن تخصیص دهند.

در مطالعه‌ای که در مجله Earth's Future منتشر شد، محققان موسسه تحقیقات بیابان (DRI)، آزمایشگاه ملی آرگون و دانشگاه ویسکانسین-مدیسون در همکاری برای ارزیابی خطرات آتش سوزی در آینده، به بررسی چهار شاخص خطر آتش سوزی مورد استفاده در سراسر آمریکای شمالی پرداختند.

آن‌ها سپس بررسی کردند که چگونه خطر آتش‌سوزی تحت شرایط آب و هوایی پیش‌بینی‌شده آینده تغییر می‌کند که دریافتند احتمال آتش‌سوزی‌های بالقوه بیشتر و فصل آتش‌سوزی طولانی‌تر در سایه تغییرات آب و هوایی وجود دارد.

گو یو، استادیار پژوهشی در DRI و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما از چند شاخص خطر آتش‌سوزی برای ارزیابی آن در ایالات متحده استفاده کردیم، درحالی که مطالعات قبلی تنها با یک شاخص بررسی کرده اند که چگونه تغییرات آب و هوایی بر خطر آتش‌سوزی جنگلی تأثیر می‌گذارد و مطالعات اندکی به چگونگی تبدیل خطر آتش سوزی به اندازه یا ویژگی‌های جنگل‌های کنونی پرداخته اند.

شاخص‌های خطر آتش‌سوزی از اطلاعاتی در مورد شرایط آب و هوایی و رطوبت سوخت یا میزان خشکی پوشش گیاهی روی زمین استفاده می‌کنند. رایج‌ترین شاخص‌های خطر آتش‌سوزی که در آمریکای شمالی استفاده می‌شوند شامل شاخص USGS Fire Probability Index، Canadian Wildfire Weather Index، و شاخص‌های انتشار انرژی و احتراق از سیستم ملی رتبه بندی خطر آتش سوزی می‌شود.

ابتدا، دانشمندان از داده‌های سنجش از دور ماهواره‌ای از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۹ استفاده کردند تا ببینند که چگونه خطر آتش‌سوزی احتمالی با اندازه نهایی آتش‌سوزی‌های جنگلی برای بیش از ۱۳۰۰۰ آتش‌سوزی جنگلی، به استثنای آتش سوزی های کنترل‌شده مرتبط است. 

آن‌ها دریافتند هنگامی که خطر آتش سوزی جنگل‌ها بیشتر بوده، حجم این جنگل‌ها نیز بزرگتر بوده و این رابطه در مناطق بزرگ‌تر قوی‌تر بوده است.

این مطالعه با گنجاندن شاخص‌های خطر آتش‌سوزی در پیش‌بینی‌های اقلیمی آینده، تبیین کرده است که خطر آتش‌سوزی‌های شدید جنگلی تا پایان قرن به طور متوسط ۱۰ روز در سرتاسر آمریکا افزایش می‌یابد که عمدتاً ناشی از افزایش دما است و در مناطق خاصی مانند مناطق جنوبی (از جمله کانزاس، اوکلاهما، آرکانزاس و تگزاس) انتظار می‌رود بیش از ۴۰ روز اضافی در سال در معرض خطر آتش سوزی شدید جنگلی قرار داشته باشند و برخی مناطق کوچک نیز شاهد کاهش فصل خطر آتش سوزی جنگلی به دلیل بارندگی و رطوبت بیشتر باشند، که از جمله سواحل اقیانوسی شمال غربی، اقیانوس آرام و سواحل میانه اطلس است.

یو افزود: با آب و هوای گرمتر و افزایش دما در آینده، خواهیم دید که خطر آتش سوزی در زمستان نیز بیشتر خواهد شد.

نویسندگان این مطالعه امیدوارند که این مطالعه به مدیران آتش نشانی کمک کند تا مقیاس آتش سوزی‌های احتمالی جنگل‌ها را درک کنند و بتوانند بر اساس آن آماده شوند و همچنین متوجه شوند که فصل آتش سوزی در سایه تغییرات آب و هوایی، چگونه امتداد می‌یابد.

منبع: الیوم السابع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار