معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: ورودی پرونده به محاکم قضایی هزینه بسیاری را برای دستگاه قضا و دولت به دنبال دارد و می‌توان با اجرای کار‌های فرهنگی ورودی پرونده‌ها را کاهش داد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود چهار هزار خودروی رسوبی در پارکینگ‌های این استان گفت: تا پایان امسال این خودرو‌ها تعیین تکلیف خواهند شد.

سید محمد موسوی افزود: ۸۰ درصد خودرو‌های توقیفی در سطح پارکینگ‌های استان مشمول این طرح می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت بحث پیشگیری از جرم در بین همه اقشار به خصوص جوانان گفت: در سطح کشور به بحث پیشگیری و همچنین مسایل فرهنگی کمتر توجه شده است درحالی‌که با کمترین هزینه‌ها می‌توان از بروز جرائم و آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کرد.


بیشتر بخوانید


به گفته وی، رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی و آموزش و پرورش نقش مهمی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارند و می‌توان با توسعه کار‌های پیشگیرانه از ورودی پرونده به محاکم قضایی جلوگیری کرد.

موسوی افزود: رسانه‌ها در ترویج فرهنگ پیشگیری از جرم می‌توانند نکات پیشگیری را به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

موسوی با اشاره به اینکه پارسال ۳۶۰ هزار پرونده به مراجع قضایی استان وارد شد، گفت: ورودی پرونده به محاکم قضایی هزینه بسیاری را برای دستگاه قضا و دولت به دنبال دارد و می‌توان با اجرای کار‌های فرهنگی و پیشگیری و همچنین فرهنگسازی در خصوص مشاوره ورودی پرونده‌ها را کاهش داد.

به ازای هر چهار واقعه ازدواج یک طلاق در چهارمحال و بختیاری ثبت می‌شود

وی با اشاره به بی توجهی مردم به خصوص جوانان در شرف ازدواج نسبت به مساله مشاوره گفت: به ازای هر چهار واقعه ازدواج یک واقعه طلاق در استان ثبت می‌شود.

موسوی اظهار داشت: سامانه "مسیر" در سال جاری در این استان به عنوان سیزدهمین استان کشور فعال شد تا تمام مشاوره‌های خانواده و هزینه‌های مربوط به این کار، در ان ثبت شود و امید است با توسعه این سامانه و همچنین توسعه فرهنگ مشاوره از بروز آسیب‌های اجتماعی و طلاق در استان پیشگیری کرد.

چهارمحال و بختیاری پیشرو در صلح و سازش پرونده‌های خانواده

معاون پیشگیری از جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت طرح تحکیم خانواده و همچنین اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف برای همه افراد به خصوص زوجین در شرف طلاق گفت: استان سه سال متوالی در صلح و سازش پرونده‌های خانواده در کشور پیشرو بوده است.

وی به اجرای دوره مهر (من، همسرم، رویکرد جدید) برای زوجین در شرف طلاق اشاره کرد و گفت: در سال جاری این دوره با حضور ۲۰۰ زوج در قالب ۱۸ دوره برگزار شد و ۴۵ درصد زوجین صلح و سازش پایدار داشتند.

موسوی به راه‌اندازی سامانه "پنجره واحد زمین" اشاره کرد و گفت: ۵۰ درصد تخلفات مربوط به زمین‌خواری از جمله زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی کاهش پیدا می‌کند.

به گفته وی، در این طرح تمام اراضی استان به صورت ماهواره‌ای عکس‌برداری و ثبت شده و در صورت بروز تخلف عکسبرداری انجام و برای نهاد‌های مربوطه ارسال می‌شود.

وی افزود: طرح جامع جایگزین حبس در استان در دست تدوین است و با اجرای این طرح مجازات ۶۰ جرم در قالب کار‌های اجتماعی و فرهنگی انجام خواهد شد و از ورود افراد به زندان جلوگیری می‌شود.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: طرح جامع پیشگیری از سرقت در استان در حال تدوین است و می‌توان با تدوین این طرح راهکار‌های جلوگیری از سرقت به خصوص سرقت از منازل که بیشترین فراوانی در استان را دارد را کاهش داد.

وی با تاکید بر اینکه سرقت از منزل و همچنین سرقت اشیای قیمتی و یا سرقت فیلم‌های شخصی بیشترین فراوانی را دارد، گفت: پیشنهاد می‌شود از گاوصندوق‌های هوشمند و یا از صندوق امانات بانک‌ها برای کاهش سرقت استفاده شود.

موسوی از تهیه و اجرای طرح جامع کاهش تصادف در استان خبر داد و افزود: ۵۰ درصد فوتی‌ها در استان مربوط به تصادفات جاده‌ای است که بیشترین آن‌ها به دلیلی ناآشنایی رانندگان به با نقاط حادثه‌خیز است که در این طرح کاهش تصادفات، آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز و مرتفع کردن آن‌ها و باطل کردن گواهینامه رانندگان پرخطر مورد تاکید است.

موسوی با اشاره به توسعه بازی‌های یارانه‌ای در بین جوانان و نوجوانان افزود:بسیاری از آسیب‌های جسمی و روحی فرزندان ناشی از مدیریت نامناسب خانواده‌ها و والدین بر فعالیت آن‌ها در فضای مجازی است و خانواده‌ها باید برای نظارت بیشتر بر بازی کودکان و دسترسی آن‌ها به فضای مجازی به سایت اسرا متعلق به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مراجعه کنند و همچنین برای خرید تبلت ویژه کودکان و نوجوانان مانند نارتب که زمینه نظارت والدین را بر فعالیت آن‌ها دارد استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.