راه ارتباطی ۷۰۰ خانوار از روستاییان «انبار ضرونی» کوهدشت در سیل ۱۳۹۸ تخریب شد و حالا پل این روستا پس از ۴ سال نصب شده است.

وقوع سیل زمستان ۱۳۹۷ و اوایل بهار ۱۳۹۸ در پی بارندگی‌های بی‌سابقه ۱۱ شهر و ۹۶۴ روستای لرستان را تحت‌تأثیر سیل قرار داد.

سرعت جریان آب در رودخانه خرم‌آباد از ۴۰۰ متر در ثانیه به ۷۰۰ مترمکعب در ثانیه و سرعت آب در روخانه تیره دورود از ۳۸۰ مترمکعب در ثانیه به ۵۵۰ مترمکعب افزایش پیدا کرد.

سیل اواخر اسفندماه ۱۳۹۷ و اوایل فروردین ماه ۱۳۹۸ تخریب‌های گسترده‌ای را در بخش حمل‌ونقل لرستان مانند جاده‌ها، شانه جاده‌ها، پل‌ها، راه‌آهن و آبگذر‌ها به‌دنبال داشت.

سیل با انسداد جاده‌ها، آب‌گرفتگی جاده‌ها و تخریب پل‌ها دسترسی به برخی شهر‌ها و روستا‌های لرستان را قطع کرد و ۹۸۳۷.۵۲ میلیارد ریال به بخش حمل‌ونقل این استان صدمه و خسارت زد.

۷ هزار و ۵۳ کیلومتر از راه‌های لرستان در اثر همان سیل تخریب و دچار خسارت شد که ۵ هزار و ۱۷۷ کیلومتر از این مقدار به راه‌های روستایی اختصاص داشت و علاوه بر آن بخشی از مسیر‌های به‌سمت مزارع کشاورزی نیز است.

سیل فروردین ۱۳۹۸ طبق برآورد اولیه ۷۵۵ میلیارد تومان به زیرساخت‌های لرستان خسارت زد که این خسارت در کوهدشت بنا به گفته مرحوم الهیار ملکشاهی، نماینده سابق کوهدشت و رومشکان، ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان شد.

رودخانه مادیان‌رود کوهدشت در پی سامانه بارشی متراکم در فروردین ۱۳۹۸ طغیان کرد و مجموع بارش ۴ تا ۱۲ فروردین ۲۷۳.۵ میلی‌متر و در حوضه مادیان‌رود برآفتاب ۳۴۴ میلی‌متر گزارش شد.

این میزان بارش در روز ۱۲ فروردین در حوضه مادیان‌رود به ۱۱۶ میلی‌متر فروکش کرد و حجم ۳۸۹.۵ میلی‌متر در این دو سامانه بارشی کافی بود تا این رودخانه روستا‌های اطراف را زیر آب ببرد، به‌طوری‌که پل انبار ضرونی بر اثر انباشت سیل تخریب و راه ارتباطی ۷۰۰ خانوار این روستا قطع شد.

سیل همان سال بر راه‌ها، پل‌ها و ابنیه کوهدشت نیز اثر گذاشت و ۳۲ پل اصلی، فرعی و روستایی در فروردین ۱۳۹۸ تخریب شد تا حدود ۹۷ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های راه این شهرستان به‌جای بگذارد.

 نماینده مردم کوهدشت و رومشکان، احداث پل انبار ضرونی را مطالبۀ جدی مردم این روستا دانست و یادآور شد که اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان باید قول‌های داده شده در رابطه با احداث این پل را عملیاتی کند.

عباس شرفی، مدیرکل سابق راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان، به این پیگیری واکنش نشان داد و در ۶ فروردین‌ماه ۱۳۹۱ اعتبار لازم برای ساخت، مونتاژ و نصب عرشه پل انبار ضرونی را پنج تا شش میلیارد تومان برآورد کرد و گفت که حداقل سه ماه زمان برای نصب عرشه توسط پیمانکار جدید نیاز است.

وعدۀ مدیرکل سابق راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان برای نصب عرشه در پل روستای انبار ضرونی در بی‌اعتباری سیل معطل ماند و حالا پس از دو سال از گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کوهدشت خبر از نصب پل جدید روستای انبار ضرونی می‌دهد.

روح‌الله مهدی‌پور گفت که عرشۀ پل سیل‌زده روستای انبار ضرونی در شهریور ۱۴۰۲ نصب شده‌است و روستاییان هم‌اکنون در حال رفت‌وآمد هستند.

او پل روستای انبار ضرونی را از نوع فلزی با کولۀ بتنی و طول دهانه ۳۹ متر دانست که در سیل ۱۳۹۸ به‌طور کامل تخریب شد و اعلام کرد که اعتبار پل جدید این روستا ۲۲ میلیارد تومان است.

به گفته رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کوهدشت بخشی از راه‌های این شهرستان در منطقه کوره‌دشت و پل کاکیزه بر اثر سیل ۱۳۹۸ دچار خسارت شد و تمام ابنیه مناطق تخریب‌شده در حال بازسازی است.

مهدی‌پور دلیل تأخیر در بهره‌برداری از پل روستای انبار ضرونی را نبود اعتبار دانست و گفت که هفت دهنه پل جدید در منطقه کوره‌دشت در کوهدشت شمالی احداث شده‌است.

او بیان کرد که محور‌های سیل‌زده کوهدشت در مناطق اولادقباد، شیرز، وِزکور در حال بازسازی است و راه ارتباطی سایر مناطق سیل‌زده این شهرستان نیز تکمیل شده‌است.

لرستان در سال‌های اخیر با ازبین‌رفتن درختان، ساخت‌وساز‌های شهری و روستایی در حریم رودخانه‌ها، نبود سدسازی در مناطق پرخطر روبه‌رو است و رخ‌دادن بلایای طبیعی ضعف زیرساخت‌های این استان را به‌هنگام وقوع بحران‌ها بیش‌ازپیش عیان می‌کند.

منبع:تسنیم

برچسب ها: سیل ، پل تخریب شده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.