دومین روز نمایشگاه «رصتا»؛

از تاثیر فیبر نوری بر آینده محتوا تا بررسی محتواهای پلتفرم‌ها در «رصتا»

دومین روز نمایشگاه «رصتا» با برگزاری نشست‌های تخصصی عملکرد و راهبرد معاونت پایش و نظارت، تاثیر فیبر نوری بر آینده محتوا و ... همراه بود.

دومین روز نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) با آغاز نشست‌های تخصصی از نشست عملکرد و راهبرد معاونت پایش و نظارت، عملکرد و راهبرد معاونت تدوین مقررات و امور حقوقی، عملکرد و راهبردهای اداره کل صدور مجوز و امور رسانه‌ها و نشست فیبر نوری و تاثیر آن بر آینده محتوا در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر همراه بود.

تقریباً از ساعات ابتدایی آغاز نمایشگاه سید محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای‌ مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی ضمن بازدید از نمایشگاه بر تلاش مشترک مرکز ملی و ساترا برای عرضه محتوای سالم تأکید کرد و گفت: مرکز ملی فضای مجازی و ساترا و همه بازیگران صنعت رسانه باید تلاش کنند تا محتوای سالم به دست مردم برسد.

آقامیری با تاکید بر اینکه هدف مشترک مرکز ملی فضای مجازی و ساترا تنظیم‌گری برای عرضه محتوای سالم با بهترین کیفیت‌ از سوی تمام بازیگران فعال در فضای مجازی است، گفت: ما باید هر روز شاهد اضافه شدن محتواهای جدید باکیفیت به سبد فرهنگی کشور باشیم.

سعید مرادی مدیرعامل اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و سریال از برگزاری دوباره نمایشگاه «رصتا» استقبال کرد و گفت: در نمایشگاه هیچ‌کس ارجح‌تر از بقیه نیست و همه به عدالت غرفه‌ دارند و می‌توانند خودشان را در معرضِ نگاه مخاطبان قرار دهند.

مرادی با تأکید بر اینکه امروز شبکه نمایش‌خانگی و پلتفرم‌ها سهم قابل توجهی از سبد فرهنگی مورد استفاده مردم را شکل داده‌اند، افزود: سریال‌های خانگی نشان داده‌اند که در 10 سال اخیر توانسته‌اند درهای شبکه‌های ماهواره‌ای خانواده‌ستیز را تخته و مخاطب را جذب خود کنند، توانسته‌اند مخاطب ماهواره را پای سریال‌های جمهوری اسلامی بنشانند، بااین‌حال ممکن است در این سریال‌ها مثلث و مربع عشقی هم بوده باشد.

محمد حسام‌‌پور معاون پایش و نظارت ساترا در نشست ارائه عملکرد یکساله خود به تبیین جایگاه نهاد تنظیم‌گری ساترا پرداخت و گفت: در طول یک سال و نیم گذشته در هر هفته به طور میانگین ۱۱ عنوان محتوای جدید تولید بومی در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر منتشر شده است. از طرفی، ساترا برنامه‌ریزی می‌کند تا در ابعاد دیگر تنظیم‌گری محتوا بتواند ورود کند. بر اساس رصد ساترا در مقاطعی با تورم محتوا مواجه هستیم. مثلاً ممکن است یک هفته ۱۸ عنوان محتوای داخلی منتشر شود، ولی آیا این محتواها می‌تواند در سبد مصرف محتوایی خانواده‌های ایرانی قرار گیرد؟

به گفته وی، بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده روند تولید و انتشار محتوا نظم متعادلی ندارد. چند ماه دیگر که ساترا به این عرصه ورود کند، شاهد نظم‌دهی و هویت‌دهی به روند انتشار محتوا در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر هستیم. علاوه بر مسئله تورم محتوایی، آیا بین ساختارهای نمایشی با غیر نمایشی و گونه‌های مختلف برنامه‌سازی توازن برقرار است یا خیر؟ بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در بعضی مواقع در یکسری ژانرها و گونه‌ها با اشباع مواجه هستیم و برخی برنامه‌های شبه تلویزیونی و تلویزیونی در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر شبیه هم ساخته شده است.

حسام‌‌پور به سهمیه‌بندی محتوا برای انتشار در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر اشاره کرد و گفت: قدم دیگر ساترا برنامه‌ریزی در این حوزه است تا رنگین‌کمان محتوا در زیست‌بوم رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر قابل اعتنا باشد. 

معاون پایش و نظارت ساترا با بیان اینکه برای حمایت از تولیدات بومی که منطبق بر مقتضیات فرهنگی و آداب و رسوم کشور باشد، سازکارهای حمایتی، تشویش و تسهیل‌گری در نظر گرفته شده، افزود: این حمایت‌ها یکی از راهبردهای اصلی ساتراست. نگاه ما توسعه محتوای خارجی نیست، بلکه به دنبال تقویت مسیر محتوای بومی هستیم. قاعدتاً محتواهای بومی در چهارچوب‌های فرهنگی، شرعی و استانداردهای فرهنگی منطبق بر ایرانی - اسلامی تعریف می‌شوند. 

در ادامه سیفی به ارائه آماری درباره پخش محتوا در بستر پلتفرم‌ها پرداخت و گفت: درحال حاضر در سکوها داخلی، ۱۳ عنوان محتوای ایرانی در حال انتشار است. تسهیل‌گری ما در حوزه تولید و انتشار نشان می‌دهد ما  در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۳، ۱۱ عنوان دیگر که مجوز از ساترا دریافت کردند قابل انتشار باشد. درحال حاضر ۸۶ درصد از محتواهای درحال انتشار نمایشی و ۱۴ درصد غیر نمایشی است. با تدبیر دبیرخانه شورای صدور مجوز تولید محتوا ساترا، در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ این آمار ۶۴ درصد نمایشی و ۳۶ درصد غیر نمایشی بوده و درنتیجه تنوع محتوا در حوزه غیر نمایشی افزایش می‌یابد.

ابراهیمی‌نژاد هم به ارائه توضیحاتی درباره عملکرد ساترا در حوزه راهبری تولید محتوا پرداخت و گفت: تقریبا از نمایشگاه «رصتا» سال گذشته تا به امروز حدود ۹۰ درخواست صدور مجوز فیلمنامه طرح مورد تایید شورای صدور مجوز تولید محتوا قرار گرفته و در حال حاضر، بیش از ۵۰ مورد در دست بررسی است. 

وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه و شورای صدور مجوز تولید محتوا، درحال حاضر  راهبری تولید را در سه محور ساختارها و منطق زیبایی‌شناختی سیاست بازنمایی، و ملاحظات فرهنگی پیش می‌برد که بناست در آینده با بسط تنظیم گری محتوا در سایر اجزا زنجیره ارزش گام ارزشمندی در جهت تحقق مصالح و منافع عمومی و همچنین توسعه زیست‌بوم تولید و انتشار محتوای بومی باشیم.

گفتنی است اختتامیه محل نمایشگاه «رصتا» به دلیل همزمان با سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی به مجتمع فرهنگی ملاصدرا در سازمان صداوسیما منتقل شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۲ دی ۱۴۰۲
شرکت مخابرات یه سیم کشی هارو جدید نمیکنه بعد هرماه ابونمان میگیره سرعت اینترنتشم پایین تر از اون سرویسیه که میخری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۱۲ دی ۱۴۰۲
دقیقا پونزده ماه پیش که آقای زارع‌پور برای گرون کردن ابونمان تلفن ثابت دنبال بهانه میگشت از ارتقای کیفیت زیرساخت ارتباطات و گسترش فیبرنوری وعده داد
اما ده‌برابر شدن پول ابونمان و پرداخت اون توسط مردم هیچ دستاوردی تا الان نداشته
Germany
رضا
۱۹:۴۱ ۱۲ دی ۱۴۰۲
فایده اش چیه

اینترنت داخل ایران از کویت و دبی و عربستان با اون واحد پولی ارزشمندی که دارند باز گران تر هست
هزینه زندگی نیویورک کیفیت از شعب ابی طالب بدتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۲ دی ۱۴۰۲
کدام فیبر نوری؟مخابرات سرعت ۴مگ میده بعد ۲مگ هم نیست
آخرین اخبار