نخستین مزرعه آزمایشی گل نرگس استان یزد در میبد به گل نشست.

حصار شرقی کهن دژ نارین قلعه میبد که درختان انار آن خشک شده است سه سالی است که به همت آقای امامی به نخستین مزرعه آزمایشی گل نرگس استان یزد تبدیل شده است.

ابوالفضل امامی که از فرهنگیان خوش نام میبد است حالا مالک مزرعه گل نرگس شهلا سلطان است.

امامی گفت: با تجربیاتی که داشتم بالغ بر چهار هزار متر از این اراضی را به کاشت پیاز گل نرگس کردم که با اقلیم و آب و هوای این منطقه سازگار است.

او با اشاره به کم آبی استان افزود: گل نرگس از گیاهان کم آب خواه و مقرون به صرفه است که برخلاف محصولات کشاورزی بهاره و تابستانه پرآبخواه، در پاییز و بهار کشت می‌شود.

امامی گفت: طی سه سال گذشته ۵ میلیارد ریال برای کشت گل نرگس در این محل هزینه کرده است.

او با بیان اینکه ارقامی که در مزرعه گل نرگس شهلاء سلطان میبد کشت کرده است از ارقام، گل نرگس پرپر، شهلاء و شیراز است گفت: این ارقام از ارقام معطر است و تاکنون بیش از ۲۵ هزار شاخه گل نرگس از این مزرعه برداشت و در سطح استان عرضه شده است.

او با اشاره به مزیت‌های گل نرگس گفت: گل نرگس به لحاظ توجیه اقتصادی سودآور است، نسبت به گیاهان دیگر از آفات کمتری برخوردار است و با یک بارکاشت می‌توان ۵ سال بدون فرایند شخم و کشت مجدد، محصول برداشت کرد و با تکثیر آن از طریق پیاز به سود خوبی دست یافت.

امامی گفت: گل نرگس در صنایع عطر و ادکلن و در زمینه دارویی کاربرد دارد و در پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز موثر است.

وی افزود: گل نرگس به گل عشق و محبت معروف است و ماندگاری که دارد می‌توان گل نرگس را در گلدان تا دو هفته هم نگه داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.