سخنگوی قوه قضاییه:

پرونده چای دبش در مرحله تحقیقات مقدماتی/ اولین جلسه دادگاه رسیدگی به متهمان قتل مهرجویی ۱۹ دی برگزار می‌شود

سخنگوی قوه قضائیه از برگزاری اولین جلسه دادگاه رسیدگی به متهمان قتل داریوش مهرجویی و همسرش در ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲ خبرداد.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز ضمن تبریک فرارسیدن میلاد فرخنده حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: در اهمیت مقام و منزلت این بانوی اول جهان اسلام همین بس است که پیامبر (ص) با عناوین مختلف جایگاه والای ایشان را در مسیر حرکت عالم اسلام تبیین فرمودند. این روز فرصتی برای قدردانی از عموم مادران و بانوانی ایرانی است که نسل آماده به حضور در عرصه‌های مختلف را پرورش می‌دهند.

وی ضمن تبریک فرارسیدن میلاد امام خمینی (ره) گفت: امام (ره) نیز مظهر اعتماد مردم به حاکمیت اسلامی بود. آرمان ایشان برای تحقق عدالت همچنان باید سرلوحه اقدامات مسوولان باشد.

 آخرین وضعیت پرونده فساد چای دبش

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه در مورد فساد چای دبش، دولت گفته ۶۰ مدیر متخلف برکنار شده، چه تعدادی از آن‌ها به قوه قضاییه معرفی شده‌اند؟ گفت: این پرونده فعلا در مرحله تحقیقات مقدماتی است و آنچه مطلع شدم این است که بازپرس محترم از مبادی ذی ربط استعلامات لازم را به‌عمل آورده، اما از نتیجه استعلامات اطلاع ندارم. ان شاءالله نتیجه آن حاصل شد، اطلاع رسانی می‌کنم.

پرونده داریوش مهرجویی به کجا رسید؟

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش گفت: اکنون پرونده با تکمیل تحقیقات و دریافت آخرین دفاع و صدور قرار تأمین با صدور کیفرخواست به دادگاه صالح ارسال شده است.

وی گفت: پیرو تاکید و دستور رئیس قوه قضاییه این پرونده در عین سرعت و توجه ویژه به مولفه‌های دقت و صحت انجام شود و اکنون در کمتر از دو ماه کیفرخواست پرونده صادر شده است.

ستایشی اظهار کرد: اکنون پرونده در دادگاه کیفری یک استان البرز قرار دارد و اولین جلسه رسیدگی به این پرونده روز ۱۹ دی سال جاری برگزار خواهد شد و بعد از برگزاری در حدود مقررات اطلاع رسانی خواهد شد.

اظهارات سخنگوی قوه قضاییه درباره قطعی تلفن‌های زندان بانوان اوین

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره قطعی تلفن‌های زندان اوین در بند بانوان از چهارشنبه تا جمعه گفت: انتظام امور کیفری بر عهده همان سازمان است و اینطور مقرر شده و فعلا اینگونه است، اما موضوع را منعکس می‌کنیم.

آخرین وضعیت پرونده تتلو

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو، گفت: فرد مورد نظر چند پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطمح رسیدگی دارند و یک پرونده اکنون در ناحیه ۳۳ دادسرای عمومی و انقلاب تهران در مرحله تحقیقات مقدماتی است و قرار بازداشت موقت صادر شده و وی اکنون در زندان به سر می‌برد.

وس گفت: برای یکی دیگر از پرونده‌ها کیفرخواست صادر شده است و بعد از بازگشت وی به کشور بازپرس در موقعیت او حاضر شده است و پرونده با کیفرخواست برای رسیدگی به شعبه دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شده است و پرونده در این موضوع هم متضمن قرار بازداشت موقت است.

ستایشی گفت: برای نامبرده در دو پرونده دیگر هم رأی غیابی صادر شده است و چنانچه اعتراضی از سوی وی صورت گیرد، رسیدگی خواهد شد.

بررسی حکم اعدام عامل حادثه تروریستی دوم شاهچراغ در دیوان عالی کشور 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات قضایی پیرو دستگیری حدود ۲۰۰ نفر که قصد اقدامات خرابکارانه در اربعین را داشتند، گفت: همه این موارد در قالب یک پرونده واحد نیست بلکه پرونده‌های مختلفی در استان‌های مختلف رسیدگی شده است.

ستایشی با اشاره به دومین حادثه تروریستی در تابستان سال جاری در حرم مطهر شاهچراغ یادآور شد: ۶۵ نفر از عناصر آگاه و ناآگاه در این حادثه تروریستی دستگیر شدند و عنصر اصلی به اتهام محاربه که منجر به شهادت دو تن و مجروح شدن ۱۱ نفر دیگر همچنین ایجاد رعب و وحشت شده بود، به اعدام محکوم و پس از آن پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد.

وی افزود: دو نفر دیگر هم که در این پرونده به اتهام اجتماع و تبانی نقش داشتند، هر کدام به پنج سال حبس و اخراج و طرد از کشور محکوم شدند و پرونده سایرین نیز رسیدگی شد.

وی تصریح کرد: این نظارت‌ها مستمر است و رسیدگی‌های شرعی و قانونی با قاطعیت ادامه دارد.

هادی رضوی متهم پرونده بانک سرمایه در زندان است

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اینکه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ اعلام کردید که هادی رضوی از متهمان پرونده بانک سرمایه که به ۲۰ سال حبس محکوم شده، در سال ۱۴۰۰ درخواست اعاده دادرسی‌اش پذیرفته شده، پرونده او مجددا در حال رسیدگی و الان آزاد است، آیا رسیدگی مجدد به پرونده هادی رضوی در این مدت انجام شده است؟ این پرونده در چه وضعیتی قرار دارد؟ گفت: اعاده دادرسی کیفری براساس مادتین  ۴۷۴ و ۴۷۷ و اعمال ماده ۴۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری است لذا حق قانونی است که به موجب قانون تعیین شده است. اعلام شد که فرد مذکور تقاضای اعاده دادرسی کرده و برهمین اساس پرونده به دیوان عالی ارسال و تصمیم‌ قانونی اتخاذ شد و نهایتا پرونده به شعبه دوم ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارجاع و اعاده دادرسی او رد شد.  دادنامه اولیه مورد تایید واقع شد و پرونده در مرحله اجرای حکم قطعی است.

وی درباره اینکه هادی رضوی اکنون در زندان است؟ گفت: او  براساس وضعیت جسمانی و عمل جراحی که داشته و نظریه پزشکی قانونی، بعد از بهبودی به زندان برمی‌گردد.

تداوم شناسایی باندهای خرابکارانه

ستایشی در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین اقدامات قضایی درباره پرونده دستگیری ۲۰۰ تن از اعضای داعش ‌و جاسوسان رژیم صهیونیستی که قصد اقدامات خرابکارانه در نقاط مختلف کشور در ایام اربعین حسینی را داشتند، گفت: تعدادی که اعلام شد از سوی وزیر اطلاعات بود. روند کشف و شناسایی باندهای خرابکارانه ادامه دارد و این کار رصد می‌شود. در این رابطه پرونده‌های مختلفی در حال رسیدگی است. اخیرا هم اعلام کردیم که حکم اعدام ۴ نفر از سرکردگان آنها در آذربایجان غربی اجرا شد.

اعدام چهار عضو باند جاسوسی

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به اجرای حکم اعدام چهار نفر از اعضای باند جاسوسی گفت: جمعه گذشته چهار سرکرده تروریست وابسته به رژیم پلید صهیونیستی که از مدت‌ها پیش گرفتار شده بودند با طی مراحل کامل قضایی و با صدور حکم اعدام به دار مجازات آویخته شدند و این حکم پس از طی همه تشریفات قانونی با دقت حقوقی و قضایی به مرحله اجرا درآمد.

سخنگوی قوه قضاییه ضمن گرامیداشت نام و یاد شهادت اسطوره مقاومت و سازش ناپذیری با رژیم منحوس صهیونیستی، سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: اگرچه فقدان وجود مادی آن فرمانده بی‌بدیل جبهه مقاومت همچنان سخت و سنگین است، اما با رشادت‌های آن عزیز و سایر فرماندگان و تلاشگران بی مرز و بی‌ادعای الگوی مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و تجاوز و تعدی دشمنان به کیان اسلامی و ممالک مسلمان نهادینه شده و به رشد و بالندگی رسیده است.

وی ادامه داد: دشمن گمان می‌کرد که با از میان برداشتن شهید حاج قاسم سلیمانی و یا سایر شهدای جبهه مقاومت نظیر سردار شهید سید رضی موسوی، لبه پیکان مقاومت علیه صهیونیست به زوال می‌گراید، اما امروز و با گذشت ۴ سال از شهادت حاج قاسم سلیمانی بی شک مشخص است که خورشید تابان تفکر ایستادگی در برابر ظلم متجاوز، فرا زمینی شده و تا اضمحلال کامل صهیونیست از جوشش و خروش نمی‌ایستد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تدوین سند دیپلماسی با همکاری وزارت خارجه، گفت: این موضوع تخصصی و اطلاع رسانی محدود نسبت به آن صورت گرفته است، موضوع عدالت و ضرورت پیگیری آن از جمله موارد عام و جامع الشمولی است که در هر سیستم قضایی و حقوقی تعریف شده و نیل به این مهم جزو اهداف راهبردی حکمرانی قضایی تلقی می‌شود.

ستایشی گفت: لزوم ارتباط با کشورهای مختلف به ویژه همسایه‌ها، نوع رابطه میان آن‌ها و تاثیر متقابل اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی بر سایر کشورها ایجاب می‌کند که برخی سیاست‌های واحد قضایی پیگیری و دنبال شود به ویژه اینکه هم راستایی‌های فرهنگی موجود مثل همسایگان در برخی موارد قانون ظروف مرتبط را پدید می‌آورد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه گفت: اگر در کشوری وضعیت اقتصادی و فرهنگی تغییر کند به سرعت این موضوع به کشورهای دیگر نیز تعمیم پیدا کرده و این کشورها دچار تحول می‌شوند از این رو پیگیری موضوع دیپلماسی قضایی در دستور کار قوه قضاییه و وزارت خارجه همواره بوده و خواهد بود.

تسهیلات خدمات الکترونیک قضایی برای ایرانیان خارج از کشور

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص تسهیلات خدمات الکترونیک قضایی ایرانیان خارج از کشور گفت: با توجه به تمهیدات و برنامه‌ریزی به عمل آمده امکان دسترسی به خدمات قضایی برای ایرانیان خارج از کشور از طریق یا همکاری دو پیام‌رسان گپ و آی‌گپ فراهم و به زودی برای سایر پیام‌رسان‌ها افتتاح می‌شود. این کار نوآورانه است.  افراد می‌توانند ابلاغ الکترونیک، اطلاع‌رسانی پرونده، قرارداد الکترونیک وکالت و سایر خدمات را با این امکان و پتانسیلی که محقق شده دریافت کنند.

برچسب ها: قوه قضاییه ، سخنگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۱۲ دی ۱۴۰۲
ای کاش قوه قضائیه مستقل می‌شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۲ دی ۱۴۰۲
کارلاکپشتی تاثیر نداره.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۲ دی ۱۴۰۲
؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۲ دی ۱۴۰۲
از همه چیز گفتی الا بی‌حجابی و بد حجابی که ریشه خانواده را خشگ ونابود میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۲ دی ۱۴۰۲
چه ربطی به این جلسه داشت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۲ دی ۱۴۰۲
به این پرونده ها رسیدگی عامیلن آن را مجازات کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۲ دی ۱۴۰۲
؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۲ دی ۱۴۰۲
دادگاه مهرجویی فراموش شده ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۲ دی ۱۴۰۲
هر دو دستتان تا ته تو جیب مردمه ۴ ساله در بورس سرمایه گذاری کرده ایم دریغ از یک ریال سود
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۲۱ ۱۲ دی ۱۴۰۲
حجم فساد مالی صورت گرفته در چای دبش از نظر سابقه تاریخی در اندازه جهانی هم قابل باور نیست. ما مردم منتظر اعدام مفسدین هستیم.
خداوند حق ما را از گلوی اینها در می آورد انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۱۵ ۱۲ دی ۱۴۰۲
حجم فساد مالی صورت گرفته در چای دبش از نظر سابقه تاریخی در اندازه جهانی هم قابل باور نیست. ما مردم منتظر اعدام مفسدین هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۲ دی ۱۴۰۲
الکی آمار نده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۲ دی ۱۴۰۲
خوش به حالتون
تا کسی به کسی نیست بخورید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۲ دی ۱۴۰۲
صبح بخیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۲ دی ۱۴۰۲
کشور خوب قشنگی داشتیم اقتصاد و مردم خوبی داشتیم احترامی در دنیا داشتیم الان چی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۲ دی ۱۴۰۲
هر چهه سریعتر به این پرونده رسیدگی کیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۲ دی ۱۴۰۲
قاتل مهرجویی را اعدام کنید تا درس عبرت دیگران بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۲ دی ۱۴۰۲
فساد ، رانت ،دستکاری و دزدی در بورس بیداد میکنه . استدعا داریم دستگاه قضا ورود کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۱۲ دی ۱۴۰۲
لطفا رسیدگی به این پرونده ها رو انجام بدین
Iran (Islamic Republic of)
بانک سرمایه
۱۲:۲۳ ۱۲ دی ۱۴۰۲
قاتل مهرجویی اعدام گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۲ دی ۱۴۰۲
تو شاکی نیستیها بفهم
آخرین اخبار