فرماندار گیلانغرب گفت : ۵۰ میلیون متر مکعب آب سامانه گرمسیری به صورت سالیانه به این شهرستان اختصاص یافته و مجوز تخصیص آن صادر شده و از سال آینده این طرح برای تامین بخشی از آب شرب و کشاورزی این منطقه عملیاتی می‌شود.

علی پروین فرماندار گیلانغرب گفت : از مجموع میزان آب تخصیصی به شهرستان از محل سامانه گرمسیری، ۳۶ میلیون مترمکعب آن برای مشروب کردن اراضی کشاورزی و ۱۴ میلیون مترمکعب آن نیز برای تامین آب شرب و بخش صنعت استفاده شود.

وی اظهار کرد: البته اراضی کشاورزی که قرار است از محل این میزان حق آبه سالیانه مشروب شوند زیر پوشش سد‌های شهرستان نیستند و این جدای از اراضی پایاب سد‌ها خواهد بود.

فرماندار گیلانغرب گفت: اراضی پایاب سد‌های زاگرس، مخزنی و سراب در مجموع ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار است که تا کنون ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار آن به سامانه‌های آبیاری تحت فشار تجهیز شده و مشکل ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی که با کمبود آب مواجه و یا خارج از مسیر سد‌ها قرار دارند با انتقال آب سامانه گرمسیری حل می‌شود.

پروین با اشاره به اینکه اکنون چهار سد مهم در این شهرستان وجود دارد، گفت: یکی از این سد‌ها «سد کله شک» یا (مخزنی) با ظرفیت ذخیره سازی پنج میلیون مترمکعب و دارای پنج میلیون متر مکعب ذخیره فعلی آب است که اکنون ۳۰ هکتار از باغات انگور را مشروب کرده محل تامین آب این سیلاب‌های فصلی و آب رودخانه دهستان چله است.

وی سد دیگر را «دایک گیلانغرب» یا (سراب) با ۵۰ میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره سازی آب نام بردکه اکنون ۲ و نیم میلیون مترکب آب دارد و سه هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را مشروب می‌کند و محل تامین آب این سد نیز چشمه سراب از توابع شهرستان است.

وی گفت: سد دیگر منطقه «زاگرس» با حجم ذخیره ۶۰ میلیون مترمکب آب است که اکنون ۳۵ میلیون مترمعکب آب به عنوان ذخیره اصلی دارد و ۶ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را زیر پوشش خود دارد که منبع تامین آب این سد نیز رودخانه دیره است.

وی ادامه داد: سد «شرفشاه» در سومار با حجم ۱۵۰ میلیون مترمکب دیگر سد منطقه است که ۴۰ میلیون مترمکب آب را در خود ذخیره دارد و قرار است سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی قصرشیرین و ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی گیلانغرب را مشروب کند که منبع تامین آب این سد رودخانه کنگیر است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.