افزایش مزاحمت‌های تلفنی اورژانس ۱۱۵ مشهد نیازمند چاره‌اندیشی است

رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روند تماسهای مزاحمی اورژانس ۱۱۵ مشهد افزایشی است، به طوریکه این تماسها طی سال جاری بیش از ۱۵ درصد نسبت به پارسال رشد داشته و این موضوع نیازمند چاره‌اندیشی است.

دکتر علی یزدانی گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۳۶ هزار و ۷۰۶ تماس مزاحمی با اورژانس ۱۱۵ مشهد برقرار شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳۱ هزار و ۸۳۳ تماس مزاحمی بوده است.

وی بیان کرد: همچنین طی این مدت نیز ۴۳۱ هزار و ۷۵۹ تماس غیر مرتبط با اورژانس ۱۱۵ مشهد برقرار شده که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۶ درصد رشد داشته است.

رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در این مدت ۹۵۴ هزار و ۳۵۷ تماس مردمی با اورژانس ۱۱۵ مشهد برقرار شده که بیش از ۴۹ درصد این تماس‌ها مزاحمی و نامرتبط بوده است.

وی با اشاره به افزایش ۶ درصدی کل تماس‌ها به اورژانس ۱۱۵ مشهد طی سال جاری اظهار کرد: ۱۸۹ هزار و ۷۸۸ مورد از این تماسها مشاوره‌ای بوده و ۲۹۶ هزار و ۱۰۴ تماس منجر به ماموریت و اعزام آمبولانس شده است.

یزدانی با بیان اینکه روزانه سه هزار و ۳۸۳ تماس با اورژانش مشهد برقرار می شود که حدود چهار درصد این تماس ها مزاحمی هستند، بیان کرد: ارتقای آگاهی مردم در خصوص خطرات مزاحمت‌های تلفنی با اورژانس و به خطر افتادن جان افراد نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌‍رسانی توسط اصحاب رسانه است.

وی تاکید کرد: در مزاحمت های تلفنی افراد آگاهانه و از روی عمد و به قصد ایجاد مزاحمت با اورژانس تماس می‌گیرند و با بیمارنمایی و تمارض تقاضای امدادرسانی کرده که با این کار سبب ایجاد ماموریت‌های کاذب، اختلال در سیستم امدادرسانی، اشغال خطوط و نیز سبب فرسایس و ایجاد هزینه برای آمبولانس‌ها می‌شوند.

رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: به طور متوسط هر تماس مزاحمی از هنگام وصل شدن تا قطع تماس و مشخص شدن مزاحمی بودن آن بین ۶۰ تا ۹۰ ثانیه زمان می برد که این مدت برای کسی که می‌خواهد زنگ بزند و حادثه‌ای را اعلام کند، حیاتی است.

وی بیان کرد: در تماس‌های غیر مرتبط نیز از روی عدم آگاهی و ندانستن شماره و یا پرسیدن آدرس مراکز درمانی و داروخانه‌ها، پرسیدن در خصوص داروهای تجویزی پزشک و نحوه و دز مصرف داروها و یا ثبت شکایت در حوزه بهداشت و درمان با اورژانس ۱۱۵ تماس می‌گیرند که این امر نیز سبب اشغال خطوط، از دست دادن زمان و کاهش کیفیت امدادرسانی می‌شود.

مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۶۴ پایگاه عملیاتی شامل ۱۰۰ پایگاه شهری، ۶۲ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۰ دستگاه موتورلانس و مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات با تحت پوشش داشتن ۱۵ شهرستان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت شبانه روزی و رایگان در حال ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.