نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها گفت: خشکسالی، باعث تخلیه مرز‌های شرقی کشور می‌شود و آب‌رسانی به مرز باید در اولویت دولت قرار گیرد.

 فنودی نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها  با بیان اینکه مهمترین مشکل استان  بحث خشکسالی و کم آبی است، گفت: بار‌ها در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها هشدار داده‌ایم که به خاطر خشکسالی مرز شرقی کشور در حال تخلیه است.

او افزود: پروژه آب‌رسانی از دریای عمان به خراسان جنوبی در حال انجام است، اما تا زمانی که به نتیجه برسد و مردم بتوانند از آن بهره‌برداری کنند مرز‌ها خالی شده‌اند. بار‌ها به دولت هشدار داده‌ایم که هر خانه در مرز یک پاسگاه انتظامی است و اگر تخلیه شود امنیت ملی کشور به خطر می‌افتد و مرز تا عمق کشور خالی می‌شود.

فنودی ادامه داد: مسئله دیگر مهاجرت گسترده است. اگر مردم از جدار مرزی جدا شوند به شهر‌های بزرگ و پایتخت مهاجرت می‌کنند و حاشینه‌نشینی اطراف شهر‌ها بیشتر می‌شود. مردمی که با سعه صدر و قناعت و شرافت زندگی خود را می‌گذرانند باید بروند در حاشیه شهر به مشاغل غیررسمی روی بیاورند. از سوی دیگر حق‌آبه هامون از رود هیرمند هم از سوی افغانستان پرداخت نمی‌شود و مذاکرات هم تاکنون نتیجه جدی نداشته و لازم است دولت مذاکرات جدی‌تری را شروع کند.

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها بیان کرد: تا زمانی که پروژه انتقال آب از دریای عمان به بهره‌برداری برسد باید به صورت موقت مشکلات را حل کرد. در حال حاضر ۵۰۰ روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شود و درخواست ما این است که ۸ تانکر به استان داده شود تا این آب‌رسانی با سرعت بیشتری انجام شود تا مردم سختی کمتری بکشند. هرچند این کار یک مُسکّن موقت است و مشکل را حل نمی‌کند؛ بنابراین ما باید به فکر راهکار پایدار و چندوجهی باشیم. انتقال آب از دریای عمان، گرفتن حق‌آبه از رود هیرمند و کاهش و مدیریت مصرف آب می‌تواند بخش زیادی از این مشکل را حل کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Ukraine
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۰ دی ۱۴۰۲
باید ۵۰ کیلومتر از مرزای شرقی خالی بشه تا نتونن نفوذ کنن