بیش از ۴۲ هزار بیمار مبتلا به فشار و قندخون در آذربایجان‌غربی شناسایی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: در طرح غربالگری طب از ۲۰ آبان ماه آغاز شده ، تاکنون بیش از ۴۲ هزار بیمار مبتلا به فشار خون و دیابت شناسایی شده است.

دکتر احسان ریخته‌گر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به تداوم اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: از آغاز طرح تاکنون یک میلیون و ۱۴۶ هزار و ۲۰۱ نفر در این استان به جز شهرستان خوی همگام با اجرای پویش ملی سلامت در خصوص فشارخون و دیابت غربالگری شده‌اند.

وی با اشاره به جزییات بیماران شناسایی شده افزود: در این غربالگری، ۲۴ هزار و ۴۴۹ نفر مشکوک به فشارخون بالا و ۱۷ هزار و ۹۴۴ نفر نیز مشکوک به دیابت شناسایی شدند.

وی با بیان اینکه ۶۴.۱ درصد جمعیت هدف در استان غربالگری شده است، گفت: در حال حاضر ۶۴۰ هزار و ۸۵۷ نفر بالای ۱۸ سال نیز در صف غربالگری هستند.

وی درخصوص جامعه آماری آذربایجان‌غربی گفت: یک میلیون و ۷۸۷ هزار و ۵۵ نفر در این سبد هستند که باید غربالگری شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به سابقه بیماری فشار و قند خون در استان افزود: بر أساس خود اظهاری افراد نیز ۵۰ هزار و ۴۵۸ سابقه دیابت و ۱۱۳ هزار و ۸۳۲ نفر سابقه فشار خون دارند که از قبل شناسایی شده‌اند.

وی ادامه داد: شهروندان می‌توانند برای بررسی وضعیت سلامت خود در قالب غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون به مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت در استان مراجعه کنند.

ریخته‌گرضمن قدردانی از همکاران خود در اجرای هر چه بهتر این طرح ملی افزود: حدود سه هزار نفر همکاران استانی درگیر طرح غربالگری بود و شبانه روزی در حال اجرای این طرح هستند.

وی با تاکید بر اینکه دیابت و فشارخون بالا درمان قطعی ندارند، افزود: تنها با درمان‌های موجود می‌توان آن‌ها را کنترل کرد و از بروز عوارض جدی جلوگیری کرد، بنابراین بهترین راه شناسایی زودهنگام این بیماری‌ها و کنترل موثر آن‌ها است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.