زارعی کوشا گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته، مدیر عامل شستا متعهد شده تا آذر ماه سال آینده معدن طلای سقز مورد بهره برداری قرار گیرد.

 استاندار کردستان شامگاه امروز چهارشنبه در هفدهمین جلسه شورای معادن استان که در سالن جلسات شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: تمام تلاش ما این است بر اساس قانون معادن، ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن به کردستان برای کمک به مناطق محروم، زیرساخت‌ها و مشکلاتی که در محدوده معادن وجود دارد، باز گردد.

 اسماعیل زارعی کوشا از افزایش ذخایر معدنی استان طبق آخرین برآورد‌ها به بیش از یک میلیارد تُن خبر داد و گفت: کردستان یکی از استان‌های خاص و غنی کشور در بخش معدن است.

وی با اشاره به طرح تحول ژئوفیزیک زمین شناسی و اکتشافات معدنی که در سال ۱۴۰۱ در استان صورت گرفت، افزود: شناسایی محدوده‌های امیدبخش معدنی در کردستان دستاورد ارزشمندی در راستای به فعلیت رساندن این ذخائر ارزشمند است.

 استاندار کردستان از شناسایی پهنه‌های جدید معادن طلا در شهرستان سقز خبر داد و گفت: پهنه‌های خیلی خوب و قابل توجهی از معادن طلا در این شهرستان شناسایی شده که امیدواریم هرچه زودتر به حوزه واگذاری، اکتشاف و استخراج منتج شود.

زارعی کوشا اذعان کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته، مدیر عامل شستا متعهد شده تا آذر ماه سال آینده معدن طلای سقز مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کردستان از جمله استان‌هایی است که در سال ۱۴۰۱ توانسته عدد مناسبی هم نسبت به گذشته استان و هم نسبت به دیگر استان‌ها، در بهره‌مندی از حقوق دولتی معادن کسب کند، افزود: باید تلاش کنیم به عنوان استان معدنی، حقوق کامل این حوزه را استیفا کنیم.

استحصال طلای سقز سال آینده آغاز می‌شود

وصول هشت هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال حقوق دولتی در استان

مدیرکل صنعت،معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه با اشاره به وجود ۳۶۳ پروانه بهره برداری معادن در استان، اظهار کرد: از مجموع معادن استان ۱۹۶ معدن فعال و ۱۵۹ مورد هم غیرفعال است.

بختیار خلیقی با اشاره به اینکه ۱۸ گونه ماده معدنی در استان وجود دارد، افزود: ۵۹ معدن استان در شهرستان قروه، ۶۸ معدن در سقز و ۶۰ مورد هم در سنندج وجود دارد.

وی میزان وصول حقوق دولتی معادن طی سال جاری در استان را بیش از ۸۹۰۰ میلیارد ریال خواند و گفت: ۹۲ درصد از این میزان حقوق دولتی اخذ شده از واحدهای معدنی استان مربوط به شهرستان قروه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.