وزرای خارجه ترکیه و آمریکا به صورت تلفنی درباره طیف گسترده‌ای از مسائل به رایزنی پرداختند.

ترکیه یکی از کشور‌های بسیار مهم از منظر استراتژیک برای بلوک غرب به رهبری آمریکا در دوره جنگ سرد تلقی می‌شد. با این حال، عضویت آنکارا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روابط این کشور با روسیه و چین را تحت تاثیر قرار نداده و ترکیه پیوسته به طور گسترش مناسبات خود در تمامی حوزه‌ها با شرکای شرقی خود است، موضوعی که به مذاق آمریکا خوش نمی‌آید. 

به گزارش تله تریدر، هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) به صورت تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات به گفت‌وگو و رایزنی پرداخت. 

خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه باعث شده بود آمریکا تهدید کند از فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه اجتناب خواهد کرد. با این حال، سنگ اندازی آنکارا در روند عضویت سوئد در سازمان ناتو باعث شد واشنگتن وعده دهد در صورت موافقت ترکیه در این موضوع، با فروش این جنگنده‌ها به آنکارا موافقت خواهد کرد. 

هاکان فیدان در این تماس تلفنی تاکید کرد آنکارا انتظار دارد واشنگتن به تعهدات خود مبنی بر فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه پایبند باشد. 

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای پیرامون این گفت‌وگوها، آورده است: دو طرف طی این تماس تلفنی درباره عضویت سوئد در سازمان ناتو پس از موافقت کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه به این موضوع، رایزنی کردند. 

فیدان در این تماس به بلینکن درباره جنگ غزه اعلام کرد مذاکرات میان جنبش حماس و اسرائیل جهت استقرار یک صلح پایدار و پایان تخاصم باید در اسرع وقت انجام شود. ما به یک آتش بس فوری در غزه نیازمند هستیم. 

براساس اعلام نشریه آکسیوس، قرار است بلینکن هفته آینده بار دیگر به خاورمیانه سفر کند.

برچسب ها: ترکیه ، جنگ غزه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۶ دی ۱۴۰۲
چون جنگنده های f16قراراست در دریای سرخ غرق شوند
آخرین اخبار