همزمان با پنجم دی بیستمین سالگرد زلزله بم نشست تخصصی بررسی بازآفرینی شهری بافت‌های فرسوده شهری هرمزگان برگزار شد.

عباس کمالی مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: از سال گذشته ارزیابی بازآفرینی بافت‌های فرسوده با عنوان «جایزه بم» شروع شده که در این زمینه با بررسی عملکرد شهرداری‌ها و اداره‌های راه و شهرسازی برتر در سطح استان و کشور معرفی می‌شوند.

عباس کمالی افزود: در یازده شهر استان بافت فرسوده نیازمند بازآفرینی داریم که بیشترین سطح بافت فرسوده در شهر بندرعباس با سه هزار و ۳۰۰ هکتار معادل ۴۳ درصد مساحت شهر است.

وی گفت: در دیگر شهر‌های استان نیز بیش از سه هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد.

کمالی افزود: هرمزگان از استان‌های برتر کشور در بازآفرینی شهری است و اکنون بازآفرینی شهری محلاتی مانند چاهستانی‌ها و اسلام آباد در بندرعباس در مراحل پایانی است.

وی گفت: در زمینه صدور سند برای خانه‌های بافت فرسوده در استان پنج هزار و ۲۲۷ پرونده تشکیل شده که از این شمار برای چهار هزار واحد سند صادر شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی افزود: افراد ساکن بافت فرسوده برای دریافت سند خانه‌های خود می‌توانند در بندرعباس به دفاتر پیشخوان دولت و در شهرستان‌ها هم به دفاتر پیشخوان و هم به اداره‌های راه و شهرسازی مراجعه و نام نویسی کنند.

صفر صادقی پور مدیرکل امور شهری و شهرداری‌های استانداری هرمزگان نیز گفت: برای نوسازی بافت فرسوده شهر‌های استان، در سه بخش تخفیف عوارض شهرداری تا ۹۰ درصد، تخفیف هزینه‌های نظام مهندسی و پرداخت وام یارانه دار ۵۵۰ میلیون تومانی، مشوق در نظر گرفته شده است.

صادقی پور افزود: شهرداری‌های استان می‌توانند با استفاده از این مشوق ها، بازآفرینی بافت فرسوده را تسریع کنند.

امیر حسین میررحیمی نماینده شرکت بازآفرینی شهری کشور نیز در این نشست گفت: جایزه بم در سه محور حوزه مسکن، حوزه شهری و توانمند سازی بافت‌های فرسوده، برگزار می‌شود تا با تبادل تجربه بتواند به بازآفرینی شهری سرعت بخشید.

 میررحیمی افزود: برگزیدگان این جایزه در سطح استان و کشوری پس از بررسی جمع بندی عملکرد ها، تا یک ماه آینده معرفی می‌شوند.

یوسف سجادی نماینده شهرداری بم و سفیر بازسازی و نوسازی این شهر، نیز در این نشست گفت: اگر پیش از زلزله سال ۱۳۸۲ بم، بافت فرسوده و خانه‌های نا ایمن بم بازسازی می‌شد، شاهد این حجم از تلفات انسانی نبودیم.

وی افزود: اکنون بم دوباره ساخته شده امام جای انسان‌هایی که در این زمین لرزه جان خود را از دست دادند، هیچ وقت پر نمی‌شود.

سجادی افزود: امیدواریم نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در اولویت همه شهرداری‌ها قرار بگیرد تا هیچ وقت شاهد حوادثی ماننده زمین لرزه بم نباشیم.

پنجم دی ماه سالروز زمین لرزه شش و شش دهم ریشتری بم که ده‌ها هزار کشته برجای گذاشت به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده است.

هرمزگان از نظر وقوع زمین لرزه جزء سه استان با وقوع بیشترین زمین لرزه در کشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار