توصیه به کلزاکاران گلستانی برای افزایش عملکرد این محصول

رئیس اداره پنبه ودانه های روغنی جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان در مرحله داشت اقداماتی مانند کوددهی و استفاده از علفکش ها برای مبارزه با آفات را انجام دهند.

موسی خانی گفت: حدود ۵۰ هزار هکتارکلزا در استان کشت شده که در حال حاضر سطح سبز آن از وضعیت خوبی برخوردار است.

او ادامه داد: به دلیل شرایط آب و هوایی که بیش از ۲ درجه دمای هوا نسبت به بلند مدت گرم‌تر شده که این موضوع باعث شده مزارع به لحاظ رشد رویشی نسبت به سال های قبل جلوتر بوده و برخی مزارع وارد فاز زایشی شده اند.

موسی خانی افزود: بر این اساس کشاورزان باید نکاتی را رعایت کنند چرا که محصولاتی مانند گندم، کلزا و چغندرقند نیاز به یک مرحله سرما نیز دارند،  چون هوای خنک باعث طولانی تر شدن دوره رشد و رشد رویشی بهتر و نهایتا عملکرد بیشتر می شود.

او بیان کرد: کشاورزان در مرحله داشت اقداماتی مانند کوددهی و استفاده از علفکش‌ها برای مبارزه با آفات را انجام دهند.

موسی خانی ادامه داد: کشاورزان در مبارزه با علف هرز عقب نیفتند و قبل از اینکه مزرعه از برگ پوشیده شود این کار را انجام دهند و همچنین کوددهی پس از سرمای آذر و دی باید شروع شود و از کود‌های سرک مانند ازته، اوره و سولفات آمونیوم استفاده کنند.

او گفت: چنانچه کشاورزان در ابتدای کشت از کود‌های پتاسه استفاده نکردند حتما آن را استفاده کنند، چون باعث می‌شود گیاه از لحاظ شاخه بندی و استحکام برگ ها وضعیت بهتری داشته و در مقابل تنش های محیطی از جمله سرما مقاومتر می شوند.

موسی خانی گفت: افزایش دما موجب ظهور آفات با جمعیت بالا شده لذا کشاورزان در صورت مشاهده آفات به ویژه لارو بید کلم ، با مشورت کارشناسان نسبت به کنترل آفت اقدام کنند.

رئیس اداره پنبه ودانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گفت: همچنین اگر کشاورزی تاکنون گیاه کلزا را کشت نکرده فرصت کشت گیاه کاملینا وجود دارد و می‌توانند نسبت به آن اقدام کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.