تولید بیش از ۴۷.۵ گرم زهر در تنها مزرعه پرورش عقرب استان همدان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فامنین گفت: پارسال بیش از ۴۷.۵ گرم زهر در مزرعه پرورش عقرب این شهرستان تولید شد.

مهدی تجاره گفت: مزرعه پرورش عقرب شهرستان فامنین همدان تنها مزرعه پروش عقرب در استان همدان و غرب کشور بوده که در این مجموعه از سوی بخش خصوصی در حال حاضر زهر چهار نوع عقرب که خواص دارویی و درمانی ارزشمندی دارد، استحصال می‌شود.

او گفت: در شش ماه نخست پارسال نیز در این مزرعه عقرب دارای ۲۳.۵ گرم تولید زهر پرورش یافته، ضمن اینکه معمولا خزندگان و بندپایان در فصل گرما با گرمی هوا تحت تأثیر قرار می‌گیرند و میزان تولید آن‌ها بیشتر می‌شود، اما در فصول زمستان به علت سردی هوا حالت زمستان خوابی دارند و زهر کمتر قابل استحصال است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فامنین در رابطه با میزان تولید امسال زهر عقرب این مزرعه گفت: هنوز آمار و میزان تولید امسال مزرعه فوق را نداریم چراکه میزان تولید زهر عقرب استحصال شده این مزرعه معمولا به صورت سالانه بوده و در پایان سال آمار آن توسط این مزرعه به محیط زیست ارائه خواهد شد.

تجاره گفت: ظرفیت اسمی این واحد پرورش و تکثیر عقرب تعداد ۱۸۰ هزار قطعه بوده که در حال حاضر در این مزرعه ۶۰۵۴ قطعه عقرب در چهار گونه مختلف در حال پرورش و تکثیر است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فامنین گفت: از ۶۰۵۴ قطعه عقرب در حال پرورش و تکثیر در این مزرعه، ۱۹۳۹ قطعه از گونه عقرب مزوبوتوس اپئوس، ۱۶۷۰ قطعه از گونه عقرب اندروکتونوس کراسیکودا، ۱۹۷۴ قطعه از گونه هوتنتوتا سلسئی و ۴۷۱ قطعه از گونه عقرب همیسکورپیوس لپتوروس هستند.

تجاره گفت: سم عقرب با وجود کشنده بودن، در ساخت دارو‌های ضدسرطانی، ساخت آنتی بیوتیک و درمان درد‌های مفصلی، ایدز و MS و ساخت دارو‌ها کاربرد‌های فراوانی دارد. 

اودر ادامه با بیان اینکه پرورش مار نیز جزو برنامه‌های آتی دیگر این‌مجموعه برای استحصال زهر و سم مار خواهد بود، گفت: در همین رابطه سرمایه گذار بخش خصوصی این طرح در حال حاضر نسبت به احداث سالن دیگری با ظرفیت ۲۰۰۰ رشته پرورش مار در این مزرعه اقدام کرده و برای گونه‌های مورد نیاز پرورش و تکثیر مار به منظور استحصال زهر و سم مار و فراهم کردن سایر زیرساخت‌های آن نیازمند سرمایه درگردش است که به طور قطع با تأمین سرمایه و اعتبار لازم طرح خود را پیگیر خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار