مدیر سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: بیش از دو هزار و ۲۰۰ مؤسسه تاکنون به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات متصل شدند.

 حسن صمیم نیک پی مدیر سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات افزود: بیش از ۹۸ درصد از زیرمجموعه‌های قوه مجریه، همه سازمان‌های قوه مقننه و قوه قضاییه به این سامانه متصل هستند.

وی گفت: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ٦ فصل ۲۳ ماده ای، سه آیین نامه اجرایی و ۹ شیوه نامه موضوعی، شرایط را برای پاسخگویی و دسترسی به اطلاعات مؤسسات مشمول فراهم کرده است.

وی افزود: در این سامانه گزارش وضعیت پاسخگویی برترین مؤسسات، گزارش جامع درخواست‌های مردمی، قانون و آیین نامه‌های اجرایی، شیوه نامه‌های موضوعی وگزارش عملکرد دستگاه عمومی در صفحه اصلی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات قابل دسترسی است.

مدیر سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: به استناد آیین نامه ماده ۸ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی می‌تواند برای دسترسی به اطلاعات به صورت برخط از طریق درگاه الکترونیک با ثبت نام در سامانه و ایجاد حساب کاربری درخواست دهد.

حسن صمیم نیک پی افزود: مردم می‌توانند با مراجعه به بخش اسناد منتشر شده در این سامانه به هزاران سند که توسط دستگاه‌ها انتشار یافته دسترسی داشته باشند.

وی گفت: براین اساس همه شهروندان با مراجعه به سامانه و ثبت نام می‌توانند از دستگاه‌های فعال سامانه که با رنگ آبی مشخص شده اند درخواست اطلاعات کنند و مؤسسات پس از دریافت درخواست حداکثر تا ۱۰ روز فرصت دارند با رعایت مقررات قانونی به درخواست شهروندان در همین سامانه پاسخ دهند.

وی افزود: پاسخگو نبودن دستگاه‌های و مؤسسه‌ها در زمان مقرر جرم محسوب می‌شود و مردم می‌توانند به مراجع نظارتی شکایت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.